Direct naar artikelinhoud

Vlucht uit Zaventem geen blufpoker meer

'Het dreigement dat luchtvaartmaatschappijen gaan vertrekken, wordt best ernstig genomen.' De discussie over de geluidsnormen in Zaventem veroorzaken hevige nervositeit bij de duizenden mensen die er dagelijks hun brood verdienen. Blufpoker? Daar lijkt het niet op.

De strengere Brusselse geluidsnormen "vormen een bedreiging voor de exploitatie van de luchthaven", zegt Arnaud Feist. De topman van Brussels Airport roept, niet voor het eerst, om een oplossing voor de impasse waarin het dossier is verzeild. Door een belangenconflict, ingeroepen door het Vlaams Gewest, is er momenteel een uitstel voor de invoering van de strengere geluidsnormen die het Brussels Hoofdstedelijk Gewest oplegt, en die tal van luchtvaartmaatschappijen stevige boetes zou opleveren.

Die periode van uitstel loopt echter al af op 22 februari. De klok tikt dus, al lijkt het erop dat de schade al opgemeten kan worden. "Verschillende luchtvaartmaatschappijen melden ons dat ze door het gebrek aan rechtszekerheid twijfelen aan België als vliegbestemming", klinkt het bij Feist. Op korte termijn wordt gevreesd voor zo'n 3.000 jobs, als er niet snel een oplossing komt.

Maatschappijen als TUI of Thomas Cook dreigen ermee te vertrekken uit Zaventem als Brussel voet bij stuk houdt. "We hebben weinig keus", zegt Piet Demeyere, woordvoerder van TUI in Het Nieuwsblad. De maatschappij vliegt vaak in de vroege ochtenduren, die door de nieuwe normen tot de nachtelijke slots zouden gerekend worden.

In het beste geval wijkt de luchtvaartmaatschappij dan uit naar de regionale luchthavens van Oostende, Luik en Charleroi. Thomas Cook onderzoekt de verschillende pistes, luidt het. "Onze raad van bestuur is erg ongerust. Mochten we een deel of het geheel van onze operaties uit Zaventem verhuizen, dan zou het buiten België zijn", aldus woordvoerder Koen van den Bosch

Moeilijk uit te leggen in Qatar

Blufpoker? Daar is Kurt Callaerts niet van overtuigd. De secretaris van ACV Transcom, en ook wel eens de machtigste man op de luchthaven genoemd, dringt aan op een oplossing. "Het dreigement van de luchtvaartmaatschappijen wordt best ernstig genomen. Het is niet zo dat ze van vandaag op morgen vertrekken, maar op middellange termijn vragen ze rechtszekerheid. Wat heel normaal is. Indien die rechtszekerheid er maar niet komt, dan wordt Brussel gewoonweg geschrapt als ze hun operaties herzetten."

Callaerts vindt dat er een gevaarlijk spel wordt gespeeld. "Ik laat in het midden wie nu weer het vuurtje heeft opgepookt, feit is dat het stilaan op de spits wordt gedreven." Het wordt almaar moeilijker om deze impasse uit te leggen op de buitenlandse hoofdkantoren van de luchtvaartmaatschappijen. "U moet zich dat goed inbeelden. Die luchtvaartmaatschappijen volgen de federale orders van Belgocontrol, maar ze worden alsnog beboet door een andere overheid. Ik kan u verzekeren dat ze daar in pakweg Qatar niks van snappen."

DHL al vergeten?

Ook de koepel van Belgische luchtvaartmaatschappijen (BATA) liet eerder al weten dat bijna alle luchtvaartmaatschappijen - voor passagiers én cargo - hun aanwezigheid in Brussel herbekijken.

Callaerts: "Blijkbaar is men DHL al vergeten? (Het koerierbedrijf sloot in 2008 zijn Europees sorteercentrum op Zaventem, en verhuisde naar Leipzig. De beslissing kwam er nadat er geen consensus bereikt werd over het aantal nachtvluchten. De sluiting kostte 1.250 banen, LID) De netwerken van dergelijke maatschappijen worden geregeld tegen het licht gehouden. Kijk naar de hele operatie die bezig is binnen Lufthansa. Ik hoor een terechte en luide vraag van de luchtvaartmaatschappijen om tot een oplossing te komen. Dit is een gevoelig dossier dat liever vandaag dan morgen opgelost geraakt."

De secretaris van ACV Transcom pleit voor een gecoördineerde luchthavencommissie, waarbij alle betrokkenen onder voorzitterschap van bevoegd minister François Bellot (MR) samen aan een uitweg zouden werken.

De woordvoerder van Bellot reageert dat de minister werkt aan een "aanzet tot oplossing. Binnen heel korte termijn wil de minister met zijn voorstellen naar alle betrokkenen stappen. Zijn visie omvat zowel een politiek-juridisch luik, maar ook een socio-economisch als technisch luik."