Direct naar artikelinhoud

Jongeren zijn gelukkig op school

Het meest hoopgevende nieuws van de PISA-studie is meer dan een detail

Er staat zeer veel in het PISA-rapport (Programme for International Student Assessment) van de OESO, dat om de drie jaar de schoolprestaties van onze vijftienjarigen peilt.

Over waar ons onderwijs staat in de ranking valt veel te vertellen.

Dat de taal die je thuis spreekt en de sociaal-economische omstandigheden waarin je opgroeit een buitensporige rol blijven spelen bij je schools presteren blijft een pijnlijke vaststelling.

Maar scrollend door de documenten, bleef ik hangen bij een detail.

Dit is misschien wel het belangrijkste detail van het PISA-rapport: een groot deel van de Belgische jongeren staat positief tegenover school. Het gaat om 68 procent, of bijna zeven op tien leerlingen. 88 procent van de Belgische vijftienjarigen vindt van zichzelf dat ze makkelijk vrienden maken. Sterker: zowat 85 procent voelt zich gelukkig op school en 78 procent van de Belgische jongeren vindt de omstandigheden op zijn of haar school ideaal. Als we specifiek kijken naar de Vlaamse leerlingen, dan blijkt 88 procent akkoord te gaan met de stelling 'De school heeft me zaken geleerd die nuttig kunnen zijn voor een job'.

Pluim voor de leraren

We hebben allemaal de mond vol over het belang van geluk en er bestaan genoeg cliché-beelden van jongeren die de pest hebben aan school. Dergelijke jongeren zijn er, 11 procent van de deelnemende vijftienjarigen aan deze testen bleek trouwens onlangs gespijbeld te hebben. Zij verdienen ook onze aandacht.

Tegelijk zijn deze positieve cijfers volgens mij meer dan het vermelden waard. Als we kijken naar verschillende andere regio's die goed presteren op de meer bekende PISA-lijstjes, denk bijvoorbeeld aan Korea of Japan, scoren deze vaak minder goed.

Als we het hebben over welk onderwijs we al dan niet willen, dan zijn goede prestaties belangrijk. Maar als deze kunnen worden bereikt met leerlingen die tevreden zijn over hun school en hun leerkrachten, is dat des te beter.

Ja, we hebben werk. Zeker, leerkrachten, directies, en alle betrokkenen bij het onderwijs staan voor uitdagingen. Tegelijkertijd, hoop ik vooral dat we dit welbevinden intact kunnen houden en waar nodig nog kunnen versterken. Het is de echte pluim die de leerlingen geven aan hun leraren en scholen.