Direct naar artikelinhoud

Autobouwers halen slag thuis op 'Dieseltop'

Dieselauto's zijn voorlopig niet verbannen uit diverse Duitse steden, maar vijf miljoen oudere wagens moeten wel nieuwe software krijgen. Dat is de uitkomst van de 'Dieseltop', een overleg tussen autobouwers en de Duitse regering.

De maatregel bestaat uit de aanpassing van software in dieselauto's gemaakt na 2009. Door de aanpassing moet de uitstoot van stikstofoxide (NOx) met 25 tot 30 procent dalen, aldus de fabrikanten. Ook stellen sommige autobouwers klanten een milieubonus in het vooruitzicht als ze hun oude diesel inruilen tegen een nieuwer, schoner model. Zo gaat BMW klanten tot 2.000 euro inruilkorting geven, Ford kondigde een vergelijkbare bonus aan. In totaal rijden in Duitsland 15 miljoen dieselauto's.

Het topoverleg tussen de Duitse regering en autobouwers Volkswagen, Daimler en BMW over de toekomst van dieselwagens begon gisteren nochtans met een valse noot. De meeting in Berlijn moest op het laatste nippertje uitwijken naar een andere vergaderplek wegens protesten van Greenpeace en andere organisaties. Die waren niet uitgenodigd op het overleg.

De diesels liggen onder vuur sinds de uitbraak van het schandaal rond Volkswagen twee jaar geleden, dat verboden software gebruikte om de auto's schoner te laten lijken dan ze in werkelijkheid zijn. In de nasleep van het schandaal bleek dat ook diesels van andere merken veel meer NOx uitstoten dan mocht worden verondersteld op basis van een test waarmee auto's worden toegelaten tot de weg.

Onvoldoende

Bij het aanbod om vijf miljoen oudere diesels op te schonen, zijn de 2,5 miljoen sjoemeldiesels van Volkswagen inbegrepen. Duitse Milieu- en consumentenorganisaties, die niet bij de gesprekken waren uitgenodigd, noemen de maatregel onvoldoende. Zij stellen dat het reduceren van de uitstoot met software nauwelijks effect heeft op de NOx-uitstoot. Deze organisaties willen dat oudere diesels worden voorzien van moderne apparatuur om de uitlaatgassen op te schonen.

Een dergelijke aanpassing is kostbaar en wordt geschat op 1.500 euro per auto, terwijl een software-update ongeveer 100 euro kost. Fabrikanten en de Duitse overheid vrezen dat de kosten van de apparatuur zo hoog oplopen dat de werkgelegenheid in gevaar komt. Bij Duitse autofabrikanten werken 800.000 mensen, en bij toeleveranciers nog een veelvoud daarvan.

Duitsland kampt met ernstige luchtverontreiniging in steden. Meer en meer Duitse stadsbesturen hebben daarom een ban op diesels aangekondigd, omdat dit type motor de belangrijkste veroorzaker is van NOx. Onder meer Stuttgart, thuishaven van Mercedes-Benz (56 procent van de auto's die vorig jaar de fabriek verlaten hebben een dieselmotor) wil volgend jaar een verbod instellen op diesels als de luchtverontreiniging te hoog is. Alleen de modernste dieselauto's die voldoen aan de zogenoemde euro-6-norm mogen dan de stad nog in. Maatregelen als deze hebben ertoe geleid dat Duitse kopers koopschuw zijn geworden: de verkoop van nieuwe diesels is ten opzichte van vorig jaar met bijna 13 procent gedaald.

Politieke verdeeldheid

Vraag is nu of de regering met deze deal de juiste beslissing heeft genomen. Het uitdijende dieselschandaal brengt ook bondskanselier Angela Merkel en haar regering in een lastig parket. Ze wil daadkracht tonen maar ook behoedzaam optreden.

En dat zorgt voor verdeeldheid. Zo blijft de kritiek op CSU-minister van verkeer Alexander Dobrindt toenemen. Hij staat te boek als vriend van de auto-industrie omdat hij al voor de top liet verstaan dat de eis van milieu-organisaties om naast de software ook de hardware te vervangen, overdreven was. SPD-minister van milieu Barbara Hendricks wilde die maatregel juist wel.

Met andere woorden: de dieseldampen zullen nog niet uit de lucht zijn tegen de komende verkiezingen.