Direct naar artikelinhoud

Nederland stopt met Fyra, topman stapt op

Na België trekken ook de Nederlandse Spoorwegen de stekker uit de Fyra. Dat heeft de directie bekendgemaakt na overleg met de Nederlandse overheid. Bij onze noorderburen rolt meteen ook de eerste kop naar aanleiding van het Fyradebacle. NS-topman Bert Meerstadt stapt (in oktober) op.

Volgens de NS heeft onderzoek aangetoond dat de Fyra "onvoldoende betrouwbaar" is. Door de vele technische mankementen en het uitblijven van een oplossing gelooft ze niet meer dat de Italiaanse constructeur AnsaldoBreda de Fyra's kan herstellen. Samen met Wilma Mansveld, Nederlands staatssecretaris van Spoorwegen, heeft de directie besloten de Fyra's definitief aan de kant te zetten.

De officiële verklaring luidt dat een taskforce de gebreken van de Fyra de afgelopen maanden in kaart heeft gebracht. "De V250-trein is onvoldoende betrouwbaar om een robuuste dienstregeling mogelijk te maken. De trein laat buitensporig veel fouten zien en AnsaldoBreda heeft daar niet adequaat op gereageerd", meldt de NS.

In de praktijk werden de Nederlanders vrijdag al voor het blok gezet. Toen presenteerde Marc Descheemaecker, CEO van de NMBS, een vernietigend rapport over de Fyra aan de pers. Aan de hand van foto's toonde hij aan dat de Fyra's bulken van productiefouten en vervaardigd werden van minderwaardig materiaal. Toen al was duidelijk dat de Nederlandse publieke opinie een comeback van de Fyra nooit zou aanvaarden.