Direct naar artikelinhoud

Petitie viseert Facebook voor seksistische praat en haatpagina's

Een veertigtal vrouwengroeperingen klaagt Facebook aan omdat het niets onderneemt tegen vrouwonvriendelijke berichten. Een online petitie telt al ruim 220.000 handtekeningen.

Een vrouw die haar baby borstvoeding geeft? Verwijderd. Een foto van een bebloede Syrische peuter jongetje wiens piemeltje te zien is? Facebook grijpt onmiddellijk in. Maar een Facebookgroep over 'waarom Indische vrouwen verkracht worden' of foto's van misbruikte vrouwen met als begeleidende commentaar 'dat ze maar niet zwanger moest worden'? Geen enkel probleem voor Facebook.

Een veertigtal, vooral Britse en Amerikaanse, vrouwenbewegingen waren de dubbele moraal van het Amerikaanse internetbedrijf beu en schreven een vlammende open brief waarin ze vragen om snel krachtdadig op te treden tegen zulke vernederende, vrouwonvriendelijke en geweld goedpratende groepen en opmerkingen. Ze vragen onder meer garanties dat Facebook zulke posts niet meer zal tolereren en dat de moderatoren een opleiding krijgen om zo'n vrouwonvriendelijke praat vol haat te herkennen en te verwijderen.

"Het is natuurlijk moeilijk om een platform met een miljard gebruikers te modereren", verklaarde initiatiefneemster Laura Bates van het Everyday Sexism-project aan de BBC. "Maar dit treft vrouwen buitenproportioneel. Facebook treedt hard op tegen antisemitisme en krijgt daar lof voor. Maar als ze foto's zien van verkrachte vrouwen beschouwen ze dat niet als een vorm van hate speech." De brief raakte duidelijk een gevoelige snaar: een petitie verzamelde al meer dan 220.000 handtekeningen, terwijl er meer dan 50.000 tweets gepost werden om de actie te steunen.

Facebook lijkt niet van plan om zijn beleid te wijzigen, omdat het zegt nu al krachtdadig op te treden. "We zullen geen inhoud tolereren dat schadelijk geacht te zijn. We proberen zo snel mogelijk aangeklaagde taal of beelden te verwijderen die in strijd zijn met onze voorwaarden. Daarnaast proberen we het voor gebruikers ook zo makkelijk mogelijk te maken om betwijfelbare inhoud te rapporteren." Facebook gaf ook nog aan dat voorbeelden uit de open brief verwijderd zijn.

De open brief richt zich ook tot bedrijven die adverteren naast zo'n vrouwonvriendelijke inhoud. Onder meer American Express en Dove worden geviseerd. Dat laatste bedrijf zegt 'geschokt' te zijn door enkele foto's. "We nemen dit heel serieus en we tolereren geen activiteit die gelijk welk publiek opzettelijk beledigt. We kijken hoe we beter doelgericht kunnen adverteren als er nog zulke Facebook-pagina's verschijnen." Al geeft Dove ook aan dat het niet zelf kiest op welke pagina's zijn reclame verschijnt. Dat gebeurt automatisch op basis van de interesses van de gebruikers.