Direct naar artikelinhoud

Jonge kapitein voor oudste rederij

Alexander Saverys (36), zoon van Marc Saverys, neemt de fakkel over van zijn vader als CEO van de maritieme groep CMB. Die omvat diverse bedrijven. Het is meteen een formele generatiewissel bij de rederijfamilie, die een lange geschiedenis heeft.

Het stond in de sterren geschreven, maar is nu formeel beslist op de raad van bestuur. Marc Saverys ruilt het CEO-schap voor de voorzittershamer. Voortaan neemt zijn oudste zoon Alexander Saverys de honneurs waar.

Alexander is momenteel de topman van de kustvaartrederij Delphis, die voor een groot deel in handen is van CMB. Hij zal zijn functies daar nu doorgeven. Met Delphis, Oudgrieks voor dolfijn, dat hij in 2004 oprichtte, trad Alexander voorzichtig uit de schaduw van zijn vader. En kon hij ook bewijzen dat hij meer was dan 'de zoon van'.

Delphis focust op twee belangrijke activiteiten: intracontinentaal containervervoer over zee en over land, van kaai tot kaai of van deur tot deur, en in- of uitcharteren van schepen. Het bedrijf is vooral actief in de Europese en Aziatische kustwateren. In scheepvaartkringen kreeg Alexander Saverys best veel lof toegezwaaid voor zijn manier van werken. Een man met verstand en een keiharde werker, zo klinkt het.

Dat verstand werd gekneed aan de Katholieke Universiteit Leuven, waar hij rechten studeerde. Daarna ging het richting Universidad Complutense in Madrid, en behaalde hij ook een MBA aan de Fachhochschule für Wirtschaft in Berlijn. Hij maakte zijn scriptie over de short-seatrafieken in West-Europa, het vervoer per schip van containers tussen verschillende kleine havens. Voorbestemd, heet zoiets allicht. Dat zijn naam deuren opent, beseft de jonge Saverys als geen ander, zei hij tien jaar geleden bij de start van zijn bedrijf. Dat hij zich diende te bewijzen, wist hij ook.

Generatiewissel

Behalve Alexander krijgen ook zijn broers Michaël en Ludovic een plaats in het directiecomité. Michaël Saverys werkt al een tijdje bij CMB en is gespecialiseerd in chartering bij de bulkrederij Bocimar. De derde zoon Ludovic werkte jaren in New York, voor private-equitybedrijven. Hij wordt nu CFO.

Marcs vierde zoon Sebastiaan is niet actief in de scheepvaart. Hij woont in Peru en investeert via de Saverys-stichting Durabilis in landbouwprojecten in ontwikkelingslanden. Samen met zijn vader is hij ook actief in Stevia One, de familieholding die investeert in de ontwikkeling van steviaplantages.

"Ik geloof dat het tijd was om de day-to-dayoperaties over te laten aan de jongere generatie", zei Marc Saverys aan De Tijd over de wissel. "Scheepvaart zit in hun genen en ze hebben de jongste jaren veel ervaring opgedaan. Maar ik blijf heel present als voorzitter. Door de wissel wordt de continuïteit in de familie voortgezet."

Boegbeeld

De internationale maritieme wereld is van oudsher een familiebusiness. Het is een kapitaalintensieve sector die de nodige knowhow, centen en lef veronderstelt. In ons land is de exponent van die omschrijving de familie Saverys, met Marc Saverys als boegbeeld.

Vanaf de De Gerlachekaai in Antwerpen bestuurt de familie haar imperium. De familie hervormde in dertien jaar tijd een holding die rederijen, verzekeringen en havenoverslagbedrijven overkoepelde tot een rederij die massagoederen over de wereldzeeën vervoert. Het was hun vader Philippe Saverys die zijn oude droom waarmaakte door in 1991 de Compagnie Maritime Belge (CMB) te kopen van de Generale Maatschappij van België. Een naam waaraan heel wat Belgische maritieme geschiedenis vastzit. Die geschiedenis gaat terug tot 1895. Het kleurrijkste aspect ervan waren allicht de Congoboten.

Het runnen van rederijen is een bijzonder onstabiele activiteit, omdat vrachtprijzen voor het vervoer van droge massagoederen, en vooral van ruwe olie, sterk kunnen schommelen. Dat weegt op de financiën, en het vergt een sterk karakter om daarmee om te gaan. Marc Saverys wist het bedrijf door die woelige wateren te loodsen. Nu is het aan Alexander om dezelfde koelbloedigheid aan de dag te leggen.