Direct naar artikelinhoud

Voetenwerk

Erik van Kleef is geobsedeerd door schoenen. Elke dag kan hij kiezen uit veertig paar. 'Mijn vrouw wordt er gek van.'

Al zo lang ik mij kan herinneren, ben ik gepassioneerd door schoenen. De afgelopen jaren is die liefde alleen maar gegroeid. Een schoen is voor mij een accessoire en kledingstuk tegelijk. Ik hou ook van het ambacht: elk paar vertelt zijn verhaal.

"Ik heb zo'n veertig paar schoenen en de prijs van elk paar varieert van 100 tot 600 euro. Ik vind het belangrijk om in kwaliteitsvolle schoenen te investeren. Ik heb bovendien een staand beroep. Mijn orthopedist vraagt me al vijftien jaar om steunzolen te dragen, maar zo lang ze niet in mijn favoriete schoenen passen, draag ik ze niet. Esthetiek blijft belangrijk voor mij. Een schoen is meer dan een gebruiksvoorwerp.

"Mijn favoriete schoenenmerk is het Italiaanse Officine Creative. Elk paar wordt met de hand gemaakt en het merk blinkt uit in creativiteit. Ook de zool krijgt speciale aandacht: er worden soms zelfs spijkers en kauwgum in verwerkt, zodat het lijkt alsof je er net bent ingetrapt. Deze schoenen koop je nieuw, maar het lijkt alsof je ze al een jaar aan hebt. Het zijn net pantoffels.

"Ik heb voortdurend zo'n zeven paar schoenen in gebruik en die zet ik op de trap. Mijn vrouw wordt er gek van. (lacht) Een schoenenobsessie is eigenlijk erg gezond voor je voeten. Ik raad het elke man aan. Het is namelijk belangrijk om voldoende af te wisselen. Elk paar zou minstens 24 uur moeten rusten voor je het opnieuw aantrekt. Bovendien blijven ze zo ook langer mooi.

"De mannenschoen is nu belangrijker dan ooit. Die ommekeer hangt volgens mij nauw samen met de nieuwe modellen broeken. Vroeger waren de meeste broeken wijd en lang waardoor ze over je schoenen vielen. Nu zie je steeds smallere en kortere broeken: de schoen is goed zichtbaar en krijgt daardoor meer aandacht. We worden als man verplicht om na te denken over de juiste schoen. Zelfs mijn sokken passen nu bij mijn outfit."