Direct naar artikelinhoud

Belg koopt voor het eerst minder

De supermarkten en de winkelstraten in de eurozone beleven de grootste crisis sinds 1995

BRUSSEL l De Belgische winkelverkoop gaat in juni voor het eerst dit jaar naar omlaag. Die trendbreuk blijkt uit cijfers van het statistiekenbureau Eurostat. De Belgische consument volgt daarmee de dalende tendens die al een tijd aan de gang is in de rest van Europa.

door Emmanuel Vanbrussel

De Eurostatcijfers slaan op de verkochte volumes van zowel voeding als niet-voedingsartikelen, zoals textiel en schoenen. De Belgische winkels verkochten in juni 0,1 procent minder goederen dan in mei. Die daling is minder fors dan in de rest van Europa, maar het gaat wel over een trendbreuk: het is de eerste daling van de Belgische kleinhandelsverkoop dit jaar. In april en in mei ging de Belgische kleinhandelsverkoop nog telkens met 0,9 procent vooruit tegenover de maand ervoor.

Op jaarbasis zakt de Belgische kleinhandelsverkoop van juni met 0,8 procent, terwijl de daling in het hele eurogebied inmiddels uitkomt op een forse 3,1 procent. Dat is de grootste daling op jaarbasis sinds de start van de statistieken in 1995. De volumedaling is dubbel zo sterk bij voeding (-4,4 procent) als bij niet-voeding (-2,2 procent).

Van de eurolanden krijgen vooral Spanje, Portugal en Oostenrijk rake klappen. De Europese gezinnen lijken de hand op de knip te houden in de winkels onder invloed van de hoge inflatie - in Europa de hoogste in zestien jaar - en de vertraging van de economische groei.

Analisten sluiten niet uit dat het eurogebied in het derde kwartaal zelfs een negatieve groei zal optekenen. De maandelijkse PMI-index, die aangeeft hoe de Europese dienstensector evolueert, zakte vorige maand tot het laagste peil in vijf jaar.

Aan de prijsstijgingen in de supermarkten lijkt voorlopig geen einde te komen. Zowel Procter & Gamble als Beiersdorf (het moederbedrijf van Nivea) kondigden gisteren nieuwe prijsstijgingen aan. P&G-topman Lafley trekt onder meer de prijzen op van haarproducten van Pantene, Gillettescheercrème en Ivoryzeep. De hogere supermarktprijzen moeten de gestegen grondstoffenprijzen compenseren, klinkt het bij beide bedrijven. Net als concurrent Unilever hebben de supermarktleveranciers almaar meer te kampen met slabakkende verkopen in West-Europa.