Direct naar artikelinhoud

Microsoft legt Vistahaters in de luren

San Francisco l Windows Vista, het jongste besturingssysteem van Microsoft, kampt met een imagoprobleem en het softwareconcern is er veel aan gelegen daar wat aan te doen. Als sinds de lancering van het nieuwe besturingsysteem hebben gebruikers klachten. Een deel ervan gegrond, heeft Microsoft al toegegeven, maar voor hen zijn de meeste klachten pure beeldvorming. En dat wilden ze bewijzen.

In San Francisco legde Microsoft een groep Vistahaters vorige week in de luren. Een aantal gebruikers van Windows XP die hun onvrede over de opvolger Vista hadden geuit, werden uitgenodigd om kennis te maken met een nieuw besturingssysteem, met de codenaam Mojave. Na afloop werd hun mening gevraagd en op video vastgelegd. Meer dan 90 procent oordeelde positief, meldt de technologiesite Cnet. Toen kwam de aap uit de mouw: Mojave was gewoon dat zo gehate Windows Vista.

Volgens Cnet zal Microsoft de opnamen zeker gaan gebruiken in de publiciteitscampagne om de reputatie van Vista op te vijzelen. Vista heeft sinds de lancering anderhalf jaar geleden flink wat kritiek te verduren gehad, op gebieden als de beveiliging, de communicatie met randapparatuur en de algehele performance (het systeem zou langzamer zijn dan XP).

Microsoft stopt enkele honderden miljoenen dollars in een publiciteitscampagne voor het besturingssysteem. Eerder deze week werd de eerste advertentie gezien op de website van het concern. 'Er was een tijd dat iedereen dacht dat de aarde plat was', luidt de slogan, gevolgd door de zin: 'Leer de feiten over Windows Vista'.