Direct naar artikelinhoud

Gentse One Agency bouwde virtuele VRT

Bert van Wassenhove:

Vlaanderen heeft er sinds maandag twee opmerkelijke websites bij: deredactie.be en het volledig gerestylde canvas.be. Beide zijn ontwikkeld door One Agency, een jong bureau uit Drongen. Nauwelijks een jaar geleden opgericht, werken ze daar ook volop aan vrolijke internetinitiatieven voor bedrijven als Neckermann of Connections. 'De tijd dat je als merk naar de mensen moest roepen, is voorbij', vertelt Account Director Bert Van Wassenhove. 'Nu moet je er tussen staan.'

Door Brecht Decaestecker

Bij de VRT hebben ze de weg naar Drongen gevonden. Daar schuilt in een trendy loft het jonge bureau One Agency, opgericht door Jo Caudron. Caudron was met zijn eerste bedrijfje The Reference, waarmee hij websites bouwde, voor de dotcombubble een internetpionier. In het verleden heeft hij regelmatig voor de openbare omroep gewerkt en toen hij zijn nieuw bedrijf had opgericht, hebben ze daar een strategisch document geschreven over de toekomst van de radio voor de VRT. Ondertussen mochten ze in Drongen een aantal projecten uitwerken. De nieuwe website voor de nieuwsdienst, deredactie.be, en de heraankleding van de site van Canvas, zijn de eerste. Ondertussen werken ze ook aan een nieuwe interactieve radioplayer om online naar de radiostations te luisteren, naar het voorbeeld van de geroemde iPlayer van de BBC.

One Agency noemt zichzelf een agentschap dat gespecialiseerd is in nieuwe, interactieve communicatie. "De hoeveelheid content die tegenwoordig op je afkomt, is gigantisch", vertelt Bert Van Wassenhove, account director en head of new marketing bij One Agency. "En iedereen kan tegenwoordig met een laptop van nog geen 1.000 euro professionele muziek, podcasts of videofilmpjes maken. Tegelijk is ook de tijd voorbij dat je een spotje nog honderd keer meer moest uitzenden als het zijn doel niet bereikte. Toch is creativiteit nog altijd vaak ver te zoeken. Je hébt creatieve bureaus, maar de meerderheid van wat de mensen te zien krijgen, is allesbehalve creatief. Zeker in de manier waarop media gebruikt worden."

One Agency is één van de weinige Belgische bedrijfjes dat balanceert op het kruispunt tussen communicatie en het ontwikkelen van platformen en content. "Wij zeggen niet langer tegen bedrijven dat ze moeten roepen naar de mensen, maar wel dat ze tussen die mensen moeten staan", aldus Van Wassenhove. "We zoeken samen hoe ze dat het beste kunnen doen. Daarvoor gebruiken we interactieve media. Print, radio of tv kan voor ons ook interactief zijn, maar we merken dat we in de praktijk meestal toepassingen voor het internet ontwikkelen. Omdat het zo'n belangrijke impact heeft op onze leefwereld en omdat we er zoveel mee kunnen doen. Bovendien kun je radio en tv ook via het internet consumeren. Als je als merk tussen de mensen wilt staan, dan kun je dat op Facebook, Flickr, Netlog, YouTube of noem maar op doen. Op die manier kun je een volledig ecosysteem rond een merk bouwen, waarbij je in principe niet eens meer een eigen site nodig hebt. Een voorbeeld: de blogs van de mensen die voor One Agency werken, vormen een deel van het ecosysteem van ons eigen bedrijf. Op die manier maken we reclame voor onszelf."

Voor wie de uitleg van Van Wassenhove als Chinees klinkt, moet maar eens surfen naar www.connectr.be. Dat is een typisch voorbeeld van het soort sites dat het bedrijf in opdracht van merken bouwt, in dit geval voor reisbureau Connections. Connectr.be is nog in bètaversie, maar nu al kun je er in blogvorm reisverslagen kwijt en foto's en video's van jouw reis uploaden. Op die manier wissel je reiservaringen (bijvoorbeeld goede adresjes) met andere reizigers uit. Kijk je naar een foto, dan zie je via Google Maps waar die is genomen. Via een banner naast dat mapje kun je meteen, dat spreekt, via Connections reizen naar die streek boeken. "Wilde je dit soort platform tien jaar geleden bouwen, dan was dat onbetaalbaar", legt Van Wassenhove uit. "Nu kan dat voor minder dan honderdduizend euro. Bovendien is dit geen campagne, maar een langetermijnproject. Trouwens, wat is een campagne? Iets dat je maakt om na twee weken weg te gooien?"

De campagne waar ze bij One Agency momenteel het meest trots op zijn, is 'De gezelligste familie' die ze hebben gebouwd voor Neckermann Postorder (gezelligstefamilie.be). Dat was een site waarop gezinnen zichzelf in the picture konden zetten en vervolgens op elkaar moesten stemmen, om uiteindelijk de gezelligste familie van Vlaanderen, Wallonië en Nederland te verkiezen. "De doelgroep waren gezinnen met kinderen", vertelt Van Wassenhove. "Op twee maanden tijd hebben we er wel 720.000 bezoekers op twee maanden mee naar de site gehaald. Sommige profielen van gezinnen hadden meer dan duizend comments." Vanzelfsprekend was er ook een commerciële toets aan toegevoegd. "Wat je kon winnen, was je verlanglijstje ter waarde van 1.000 euro in de catalogus van Neckermann. Dus moest iedereen dat verlanglijstje opgeven. Zo wist het bedrijf wat de meest begeerde items voor onder de kerstboom waren."

Je hébt creatieve bureaus, maar het meeste van wat je te zien krijgt, is allesbehalve creatief