Direct naar artikelinhoud

Vlaamse jongeren staan financieel hun mannetje

Vlaamse vijftienjarigen scoren zeer goed op het vlak van financiële kennis. Van achttien deelnemende onderwijssystemen aan een PISA-test doen alleen scholieren uit Shanghai het beter dan Vlamingen.

Leerlingen in Vlaanderen scoren niet enkel goed voor taal en wiskunde. Ook wat financiële kennis betreft zit het wel snor. Dat blijkt uit een test die afgenomen is in het kader van PISA 2012 - Programme for International Student Assessment -, een grootschalig internationaal vergelijkend onderzoek van de OESO.

In vergelijking met 29.000 leeftijdsgenoten uit zeventien andere regio's of landen behoren de Vlamingen tot de absolute top. Ze doen het significant beter dan de rest. Alleen scholieren uit het Chinese Shanghai scoren nog beter.

Uit eerder onderzoek bleek dat de financiële kennis van de Belgen niet zo goed is. Deze PISA-resultaten geven een heel ander beeld. "In het verleden ging het om pure kennistests voor volwassenen", verklaart professor onderwijskunde Martin Valcke (UGent).

"De test van PISA is veel breder. Zo werd bijvoorbeeld gevraagd om uit te zoeken wat het beste aanbod voor een gsm-abonnement is. Dat vraagstuk is voor de meeste volwassenen moeilijker op te lossen dan voor jongeren."

Er zijn verschillende redenen voor de hoge Vlaamse score. "Vlaanderen staat sowieso in de kopgroep voor wiskunde en taal", zegt Valcke. "Die prestatie hangt samen met de goede prestatie voor financiële geletterdheid. Wanneer kinderen dingen op school leren, werkt dat versterkend voor waar ze thuis mee bezig zijn."

Het feit dat heel wat scholieren over een eigen zichtrekening en gsm-abonnement beschikken zou eveneens positief zijn. Zo heeft meer dan drie op de vier Vlaamse leerlingen een eigen bankrekening.

Een andere markante vaststelling is het feit dat studenten uit een economische richting niet vanzelfsprekend beter scoren. Zo halen aso-leerlingen die geen vak economie volgen een hoger resultaat voor financiële geletterdheid dan collega's die wel economie volgen. Sterke aso-leerlingen zouden namelijk vaker kiezen voor een richting zonder economie, zoals Latijn of wetenschappen.

Ondanks de goede resultaten zijn er ook enkele punten van kritiek. Zo doen leerlingen met een migratieachtergrond het beduidend slechter in Vlaanderen dan collega's uit andere landen. Ook scholieren uit het beroepsonderwijs behalen gemiddeld een lagere score. Ook in de taal- en wiskundetests van PISA scoren beide doelgroepen aan de lage kant.