Direct naar artikelinhoud

VTM en VRT winnen allebei de verkiezingen

Niet alleen politieke partijen komen steeds als winnaar uit de verkiezingen, ongeacht de uitslag. Ook VTM en VRT houden aan zondag allebei een zegeroes over.

De VRT is de winnaar als je naar de cijfers kijkt. Vanaf 19 uur tot het laatavondjournaal stemden constant meer dan een miljoen kijkers af op de verkiezingsuitzending van Eén. Het hoogste kijkcijfer werd gehaald toen de politieke tenoren elkaar voor het eerst ontmoetten tijdens het kopstukkendebat. Eén had toen een piek van 1,4 miljoen kijkers. "Voor de Vlaming is en blijft de VRT de referentie voor zijn verkiezingsinformatie", besluit de openbare omroep in een persbericht.

In totaal bereikte de VRT met zijn verkiezingsprogramma's op televisie bijna vier miljoen Vlamingen.

VTM kan van zulke hoge kijkcijfers alleen nog maar dromen, al speelde de zender voor het eerst in jaren weer echt mee op verkiezingsdag. Het verkiezingsprogramma STEM 2014 had tussen 11 en 21 uur een marktaandeel van 24,3 procent bij de commerciële doelgroep van 18- tot 54-jarigen. Bij de vorige verkiezingen was dat vijftien procent of minder.

Voorspel

Piekmomenten had VTM twee keer te danken aan Bart De Wever. De overwinningsgesprekken in de Viage haalden tussen de 550.000 en 600.000 kijkers, het eerste grote interview dat Dany Verstraeten van hem afnam in het Vlaams Parlement kon op een half miljoen kijkers rekenen.

VTM-hoofdredacteur Kris Hoflack was naar eigen zeggen niet euforisch toen hij de cijfers vernam, maar veel scheelde het toch niet. "Vooral omdat het al zo lang geleden was dat VTM Nieuws op verkiezingsdag nog zo goed scoorde. Maar ik vind het veel belangrijker dat we opnieuw meespelen op het vlak van politieke verslaggeving."

Tijdens het voorspel op de verkiezingen deed onder meer Paul Jambers het prima. De laatste aflevering haalde vrijdag gemiddeld 505.000 kijkers. Maar ook Eén deed het dan uitstekend met Zijn er nog vragen?. Dat programma, waarin politici de vragen van kijkers beantwoordden, had gemiddeld 708.000 kijkers en een marktaandeel van 28,4 procent. Daarmee was het het drukst bekeken programma van de kiescampagne.