Direct naar artikelinhoud

Amazon dringt de huiskamer binnen

De populairste online-winkel ter wereld was Amazon al. Met Fire TV wil de internetgigant nu zijn voet tussen de deur van de woonkamer krijgen.

Om de toegang tot die woonkamer te forceren rekent Amazon op een klein zwart bakje dat gebruikers aan hun televisietoestel kunnen koppelen. Het ding kost 99 dollar en geeft toegang tot het uitgebreide televisieaanbod van Amazon. Daarnaast kunnen gebruikers zich abonneren op andere streamingdiensten als Netflix, Hulu en YouTube. Wie ook een controller in huis haalt, kan Fire TV ook gebruiken als gameconsole. Een totaalpakket dus en meteen geduchte concurrent voor Apple en Google, die met Apple TV en Google Chromecast allebei al langer proberen om voet aan grond te krijgen op de televisiemarkt.

Die concurrentie is net een van de voornaamste redenen waarom Amazon de sprong naar de woonkamer waagt. Het bedrijf merkt in zijn cijfers dat streaming van tv-series, films en muziek steeds belangrijker wordt. Maar tot nu kon het die producten enkel dankzij de hardware van concurrenten als Apple en Google in de huiskamer brengen. Dankzij Fire TV houdt Amazon nu de touwtjes een stuk strakker in handen.

Bij Amazon weten ze ook uit ervaring dat wie een tablet of e-reader van het bedrijf in huis heeft, sneller geneigd is om ook in de Amazon-winkel te gaan shoppen. Met Fire TV hopen ze eenzelfde effect te bereiken.

Gerichte reclame

De zwarte bakjes kunnen bovendien een schat aan informatie op leveren. Amazon is groot geworden door het doen van heel gerichte suggesties aan wie de site bezoekt. Op basis van eerdere bestellingen en je surfgedrag op de site kan Amazon voorspellen wat je volgende aankoop wordt. Wanneer het bedrijf nu ook nog eens te weten kan komen waar je op tv zoal naar kijkt, kan het dat systeem verder perfectioneren. Ook op reclamegebied creeërt dat nieuwe mogelijkheden. De informatie die Amazon over zijn klanten sprokkelt, moet het op termijn mogelijk maken om gepersonaliseerde spotjes aan te bieden. Spotjes dus die enkel producten aanprijzen waar de kijker echt interesse in heeft. In een verdere toekomst biedt Fire TV nog meer mogelijkheden. Zo is het in theorie perfect mogelijk om diezelfde televisiekijker tijdens het bekijken van zo'n spotje de mogelijkheid te geven het product via Fire TV ook met één druk op de knop bij Amazon te bestellen.