Direct naar artikelinhoud

Applebaas Steve Jobs ziet geen toekomst meer voor pc’s

Applebaas Steve Jobs is ervan overtuigd dat steeds minder mensen een pc zullen hebben. Hij hoopt ook dat toestellen als de iPad de journalistiek kunnen redden.

Jobs deed zijn uitspraken op de door The Wall Street Journal georganiseerde All Things Digital D8-conferentie. En aangezien de publieke optredens van de Apple-baas erg schaars zijn, werd wereldwijd de oren gespitst naar wat hij te vertellen had.

Steve Jobs werd onder meer gevraagd hoe hij de computermarkt ziet evolueren. Hij is ervan overtuigd dat tablets, zoals de iPad van Apple, steeds populairder en belangrijker zullen worden. “Toen we nog een natie van landbouwers waren, reed iedereen nog met trucks rond”, stelde hij. “Maar naarmate mensen naar stedelijke gebieden verhuisden, maakten ze steeds meer gebruik van auto’s. Ik denk dat pc’s zoals trucks zullen worden. Steeds minder mensen zullen ze nodig hebben.”

Jobs nam het tijdens zijn anderhalf uur durende betoog ook op voor de professionele journalisten en hoopte “dat we niet een natie van bloggers zouden worden”. Door kranten en tijdschriften in elektronische versies aan te bieden, denkt Jobs dat het tij gekeerd en de journalistiek gered kan worden. Al vindt hij wel dat uitgevers hun content “agressiever moeten prijzen. De grootste les die Apple geleerd heeft, is dat je vooral veel moet verkopen tegen een agressieve prijs.”

Naar aanleiding van de conferentie in California gaf de mediatycoon enkele verkoopscijfers vrij van de iPad-applicaties van zijn kranten. De Britse krant The Times verkocht in de eerste drie dagen 5.000 apps. Lezers moeten daarvoor 9,99 pond (12 euro) per maand betalen. De Amerikaanse zakenkrant The Wall Street Journal heeft nu al 10.000 mensen kunnen overhalen om 17,29 dollar (14 euro) voor een iPad-maandabonnement te betalen. De app van concurrent The Financial Times werd al 130.000 keer gedownload, maar die is dankzij een sponsor de eerste twee maanden volledig gratis.