Direct naar artikelinhoud

VRT start zoektocht naar sponsors

De VAR, de reclameregie van de VRT, is een zoektocht gestart naar partners die sponsorpakketten willen kopen. Bedrijven kunnen er nu al pakketten kopen - het duurste kost 975.000 euro - terwijl de VRT nog niet weet hoeveel geld ze via zo'n alliantiepartners mogen ophalen.

Bedrijven die op Eén of Canvas hun boodschap kwijt willen, kunnen niet zomaar zendtijd kopen. Commerciële boodschappen kunnen er in principe alleen aan bod komen via sponsoring, korte filmpjes van maximaal vijf seconden die voor en na de programma's uitgezonden worden. Een andere mogelijkheid is om evenementen te sponsoren die de VRT uitzendt, of VRT-evenementen te sponsoren waar op televisie reclame voor gemaakt wordt.

Alleen kan niet elk bedrijf op die manier enkele seconden zendtijd krijgen op de openbare omroep. De VAR, de reclameregie van de openbare omroep, werkt daarvoor al een tijdje met alliantiepartners, bedrijven die een contract afsluiten om gedurende twee jaar als sponsor op de VRT-televisienetten aanwezig te zijn. Momenteel zijn er zo 28 alliantiepartners. Allen hebben zij in 2009 een tweejaarlijks contract getekend dat eind dit jaar afloopt.

De VAR heeft daarom eind mei een procedure opgestart om de markt af te speuren naar bedrijven die in 2012 en 2013 zo'n alliantiepartner willen worden. Een begeerde positie, want Eén en Canvas bereiken immers een breed publiek, waaronder ook kijkers die nauwelijks op de commerciële zenders afstemmen. Kandidaten kunnen kiezen uit verschillende pakketten, waarvan het duurste 975.000 euro per jaar kost en het goedkoopste 250.000 euro. Bedrijven die nu al programma's op Eén en Canvas sponsoren, hebben daarbij een right of refusal en kunnen hun huidige pakket verlengen. Nieuwe kandidaten moeten hopen dat er ergens een plaats vrijkomt: het aantal alliantiepartners is immers beperkt. Bovendien geldt er een exclusiviteit per sponsor: als Neckermann bijvoorbeeld een alliantiesponsor is, kan Thomas Cook dat niet worden. Geïnteresseerde bedrijven hebben tot en met 1 juli de tijd om zich kandidaat te stellen.

Vreemde timing

Opvallend is de timing van de zoektocht. De VRT en de Vlaamse regering zijn immers nog aan het onderhandelen over de nieuwe beheersovereenkomst, een contract waarin onder meer ook aangegeven wordt hoeveel geld de openbare omroep via televisiesponsoring kan binnenhalen. Momenteel geldt er daar een plafond van tien miljoen euro per jaar, maar het is nog niet bekend of dat zo blijft. Bij het afsluiten van de beheersovereenkomst 2007-2011 ging de VAR pas de markt op toen die beheersovereenkomst tussen de Vlaamse regering en de VRT getekend was en de VRT precies wist wat ze wel en niet kon doen.

"Dit doet vragen rijzen", zegt Vlaams Parlementslid Bart Tommelein (Open Vld). "De beheersovereenkomst is nog volop in onderhandeling en zal normaal pas ten vroegste voor het zomerreces worden afgerond. Dus principieel weet men nog niet eens of televisiesponsoring toegelaten, uitgebreid of verminderd zal worden. Onder meer de modaliteiten voor het sponsorplafond zullen pas duidelijk worden als de beheersovereenkomst afgerond is. Voor een openbare zender die toch een vrij dominante positie heeft in het televisielandschap is dit toch bedenkelijk."

Bij de VAR ziet men geen problemen met de timing. "We blijven werken vanuit hetzelfde kader," zegt Paul Driesen, de directeur commerciële projecten bij de VAR. "Als de nieuwe beheersovereenkomst geen televisiesponsoring meer zou toelaten, zitten we natuurlijk met een probleem. De kans lijkt me ook klein dat dat zal gebeuren. Of er dan geen kans bestaat dat er aan het plafond geraakt wordt? We hebben daar geen concrete aanwijzigingen voor. Daarom blijven we op dezelfde basis werken en wordt er in de nieuwe contracten voorlopig niets gewijzigd."

Oog voor het commerciële

Tommelein stelt zich niet alleen vragen bij de timing, ook de aanpak van de VAR doet hem zijn wenkbrauwen fronzen. In een uitgebreide presentatie maakt het de kandidaten warm voor het aantal mensen dat Eén en Canvas bereikt en heeft daarbij alleen oog voor de commerciële doelgroepen. Bovendien wordt er ook geschermd met de bijna volledig reclamevrije omgeving waarin ze hun boodschap kwijt kunnen, waardoor de sponsoring meer effectief is. "De VRT zet logischerwijze de sterke punten van de VRT in de verf, maar doet dit op een manier waarop men zich duidelijk afzet tegen de commerciële omroepen en de Vlaamse Mediamaatschappij (vtm, 2BE, Vitaya) in het bijzonder. Dit toont duidelijk aan dat de VRT zich sterk commercieel gedraagt en dat men de private omroepen de loef wil afsteken."