Direct naar artikelinhoud

Digitale televisie levert Telenet recordaantal klanten op

Het kabelbedrijf Telenet presteerde in het eerste kwartaal van dit jaar beter dan verwacht. De onderneming won netto 122.000 nieuwe klanten.

Digitale televisie was met 65.000 nieuwe klanten de grootste groeier, gevolgd door breedbandinternet (34.000), mobiele telefonie (23.000) en vaste telefonie (22.000).

Bij het basispakket voor kabeltelevisie (analoog) verloor Telenet wel 24.000 klanten, meer dan de 21.000 die in oktober-december verloren gingen. Het verlies van analoge klanten is het gevolg van de fellere concurrentie van Belgacom. “We mogen niet hopen dat wij alle analoge klanten kunnen behouden”, reageerde Duco Sickinghe, de gedelegeerd bestuurder van Telenet.

Het verlies van analoge klanten wordt ruimschoots gecompenseerd door de aangroei van digitale klanten en de toename van het aantal klanten dat meer dan één product van Telenet afneemt. Einde maart kocht 53 procent van alle klanten meer dan één product (internet, digitale televisie en vaste en mobiele telefonie) tegen slechts 45 procent eind 2008.

“Het is onze strategie om analoge kijkers meer dan één product te laten afnemen”, zei Sickinghe. Het groeipotentieel is nog groot. Eind maart telde Telenet nog 1,25 miljoen analoge klanten. Ruim 1,07 miljoen Vlaamse gezinnen kijken ondertussen digitaal.

De digitale klanten en de klanten die meer dan één product aankopen, stuwden de gemiddelde maandopbrengst per klant van 33,6 euro eind maart 2009 naar 37,70 euro een jaar later. Over heel 2009 was dat 35 euro.

Al die evoluties deden de omzet in het eerste kwartaal 11 procent hoger gaan tot 316,9 miljoen euro, circa 1,5 miljoen euro meer dan de analisten hadden voorspeld. De bedrijfskasstroom (ebitda) kwam uit op 163,1 miljoen euro tegen een voorspelde 160,6 miljoen. De nettowinst ging van 8,6 naar 13,3 miljoen euro.

Morgen houdt Telenet zijn jaarvergadering. Daar wordt een kapitaalvermindering van 2,23 euro netto per aandeel goedgekeurd.