Direct naar artikelinhoud

Lokt Heineken jeugd naar F1?

Bernie Ecclestone kwam de pers melden dat de Nederlandse biergigant Heineken de formule 1 gaat sponsoren. Met als missie: de jeugd warm maken voor de sport. Ecclestone, eind oktober 86 jaar, opende de persconferentie zoals we hem kennen: "Ik kom niet aankondigen dat ik stop als grote baas. Die persconferentie combineren we later wel eens met mijn begrafenis."

Het neemt niet weg dat formule 1 een structureel probleem heeft. De wereldwijde kijkdichtheid van 400 miljoen, over een volledig seizoen, begint af te kalven. De gemiddelde leeftijd van de F1-fanaat zit ergens tussen de 40 en 60 jaar. Omdat de jeugd in deze digitale tijden niet meer gebeten is door de auto, zoals eerdere generaties. En vooral omdat het F1-wereldje weinig sociale media gebruikt.

Daar komt Heineken dus. De Nederlandse brouwer, die minstens tot eind 2020 de formule 1 als geheel en daarnaast individuele races gaat sponsoren, brengt niet alleen veel geld mee - 200 miljoen euro wordt gefluisterd. De mastodont van het groene flesje zet ook zijn ruime expertise in op het terrein van marketing en pr, opgedaan in andere wereldsporten als rugby en voetbal.