Direct naar artikelinhoud

Animeermusje

Het Mechelse bedrijf Beast Animation ging aan de slag met poppetjes van latexschuim voor de productie van Dimitri, de eerste stop-motionserie van eigen bodem die vanaf september op Ketnet wordt uitgezonden. 'Soms is het echt frustrerend.'

Als er een ding is waarin de animators van Beast Animation uitblinken, dan wel een eindeloze hoeveelheid geduld. In een donkere hangar op een afgelegen Mechels industrieterrein scheppen ze op kleine schaal het verhaal van Dimitri, een jong musje dat tijdens een trektocht uit Europa verloren raakt in een storm. Neergedwarreld op het onbekende Afrikaanse continent, ontmoet Dimitri al snel nieuwe vriendjes. Zij helpen hem zijn ouders terug te vinden en verder volgen vrolijke avontuurtjes met een subtiel opvoedende ondertoon.

We schrijven niet toevallig in verkleinwoorden, aangezien het kleinste personage in Dimitri amper een drietal centimeter groot is. De hoofdrolspelers van Dimitri zijn dan ook geen dieren van vlees en bloed, maar poppetjes gemaakt uit latexschuim, epoxy en een ijzeren skelet. "Soms is het echt frustrerend om de poppetjes de juiste houding aan te meten. Het is prutswerk", lacht Ben Tesseur.

Tesseur richtte tien jaar geleden Beast Animation op, samen met studievriend Steven De Beul. "Vaak gebeurt het dat je die kleine onderdeeltjes kwijtraakt en dan is het natuurlijk vloeken en lang zoeken."

De Beul herkent het gevoel van zijn collega. "Tussen twee frames in ga ik daarom soms naar buiten om mijn frustratie kwijt te kunnen", lacht hij. Geregeld duurt het bijvoorbeeld ettelijke minuten vooraleer het kleine vogeltje eindelijk de juiste pose aanneemt zodat het bewegende beeld zo realistisch mogelijk overkomt.

"Bovendien moeten we de figuurtjes ook een zekere levendigheid meegeven. Door kleine pupillen te kleven en om de zoveel frames zijn ogen te sluiten, slagen we erin Dimitri als een levendig vogeltje neer te zetten", verklaart Tesseur.

Toch slaagt het team van Beast Animation erin om elke dag acht seconden bruikbaar beeld per animator te draaien. "Dat is relatief veel", zegt Tesseur. Hij en zijn collega's maken namelijk duidelijke afspraken omtrent setting, licht en een goed storyboard. "Alles is gebundeld in onze 'Bijbel': zo is het onmogelijk verschillen te zien tussen wat hier of in Frankrijk gedraaid werd", vertelt Tesseur trots.

Beast Animation werkt voor de productie van Dimitri namelijk samen met het Franse Vivement Lundi! en het Zwitserse Nadasdy Film. "Als we de subsidies uit verschillende landen bundelen, kunnen we absolute topproducties samenstellen", verduidelijkt Tesseur. Daarom werkte Beast Animation ook eerder al samen met Vivement Lundi!, voor de kortfilm Oh Willy. Die kaapte na de lancering in 2012 tachtig internationale prijzen weg.

In eigen land vergaarde Beast Animation toch ook al enige faam, onder andere met de productie van enkele begingenerieken voor Man bijt hond, met de filmpjes die bij de lancering van VIER tussen de reclamespots werden getoond, en met de productie vele reclamespots zelf. Onder andere de Lotusreclame met het koffiekopje werd door Beast Animation uitgewerkt.

"Ondanks de opkomst van 3D, blijken retrotechnieken zoals stop-motion dus populair in de animatiewereld", aldus De Beul. De stop-motiontechniek is zo oud als de filmografie zelf. Tesseur illustreert: "Door 25 foto's na elkaar te monteren slagen we erin een bewegend beeld te creëren. Zo kunnen we de illusie wekken dat die poppetjes en andere tastbare voorwerpen tot leven komen." Deze artisanale techniek lag ook aan de basis van internationale successen als Chicken Run en Wallace & Grommit.

Of Dimitri hetzelfde succes zal halen, is nog niet duidelijk. De productie van de reeks, voor kleuters tussen 3 en 6 jaar, loopt ondertussen wel op zijn einde. De serie zal bestaan uit één pilot van 26 minuten, waarin de personages worden voorgesteld, en 26 afleveringen van elk 5 minuten. Dit najaar zou de serie nog op Ketnet te zien zijn. "We zijn juist klaar met het draaien van de beelden. Nu volgt de postproductie: via gespecialiseerde software verwijderen we enkele hulpmiddelen die we op de set gebruikten, zoals de ijzeren arm die Dimitri toeliet om te vliegen."

De oorspronkelijke Franstalige versie komt in de paasvakantie al op antenne. Wie de Nederlandstalige stemmen van Pili het stokstaartje, Oko de zebra en Dimitri de mus zal inspreken is nog niet geweten. "De komende weken zullen duidelijkheid scheppen", zegt Tesseur. Zelf blijven hij en zijn team na tien maanden werken aan Dimitri met gemengde gevoelens achter. "Het is zoals een kamp met de jeugdbeweging: je zal de mensen die mee waren zeker missen, net als het unieke wereldje, maar toch heb je het gevoel dat het tijd is om verder te gaan", aldus Tesseur. "We zien wel. Wie weet maken we ooit een tweede seizoen. Het is dus geen 'vaarwel' maar eerder een 'tot ziens'."