Direct naar artikelinhoud

Toyota Corolla mee met de trend

De populairste auto ooit is niet de Volkswagen kever of de Ford T uit het begin van de twintigste eeuw. Nee, de best verkochte auto komt van Toyota en heet Corolla. Sedert zijn lancering 35 jaar geleden vonden meer dan 29 miljoen exemplaren een koper. In die periode is de Corolla sterk geëvolueerd. Enkel de typebenaming bleef behouden. In totaal passeerden al acht modellen de revue. Nu staat Toyota klaar met het negende generatiemodel. De uitdaging is groot want de concurrentie is sterker dan ooit.

Van onze medewerker

Tony De Mesel

Op mondiaal vlak mag de Toyota Corolla een succes zijn, in Europa is zijn aanhang tijdens de voorbije jaren sterk afgenomen. Met het model van de negende generatie hoopt Toyota het tij te doen keren. Er wordt gemikt op een jaarlijkse productie van 200.000 exemplaren. De Corolla nieuwe stijl zou Toyota bovendien moeten toelaten om zijn Europees marktaandeel te doen stijgen van de huidige 3 tot 5 procent in 2005. Dat wordt beslist geen makkelijke opdracht want de Toyota Corolla komt terecht in een categorie auto's waar populaire modellen zoals de Volkswagen Golf, de Opel Astra en de Ford Focus de toon aangeven.

Ondertussen zijn ook een hele reeks nieuwkomers op de markt verschenen. Een daarvan is de Peugeot 307, die werd uitgeroepen tot Auto van het Jaar. Verder zijn er nog de Fiat Stilo en de recentste uitvoering van de Honda Civic. Dit trio geeft trouwens een nieuwe trend aan. Ze nemen steeds meer elementen over die we tot nu toe enkel hebben gezien bij monovolumes.

De nieuwe trend die zich momenteel aftekent bij de compacte middenklassers, werd eigenlijk al een paar jaar geleden aangegeven met de komst van de Focus. Ford koos bewust voor een hoger koetswerk om op die manier zoveel mogelijk interieurruimte te creëren. De stilisten van Ford deden nog hun best om de hoogte van het koetswerk te camoufleren door enkele subtiele stijlingrepen. Een daarvan is de lange partij zijruiten die de Focus een slankere indruk moet geven.

Bij de nieuwste generatie middenklassers wordt meer dan ooit gekozen voor een hoog koetswerk. Er is wel een belangrijk verschil. Het concept wordt niet langer verdoezeld maar zelfs geaccentueerd. Verschillende kenmerken van de monovolume worden zelfs overgenomen. Dat komt nog het meest tot uiting bij de Honda Civic vijfdeurs en de Peugeot 307. De snuit is opmerkelijk kort, de wielbasis langer dan ooit tevoren en de hellingshoek van de motorkap en de voorruit zijn nagenoeg identiek.

De nieuwe trend levert de meest praktische resultaten op bij de Civic vijfdeurs. De Honda is de ruimste auto uit deze categorie. De beschikbare plaats achter in de auto komt optimaal tot uiting omdat de Civic nieuwe stijl een volledig vlakke vloer heeft. Vooraan komt extra ruimte vrij doordat de versnellingspook in ware monovolumestijl in het instrumentenbord is geïntegreerd. Met de nieuwe Civic richt Honda zich tot twee doelgroepen. De kortere, sportiever getinte driedeurs moet een jong publiek aanspreken. De vijfdeurs heeft dan weer een familialer karakter. Fiat volgt dezelfde strategie met zijn nieuwe Stilo. De vijfdeurs is zeven centimeter langer en vijf centimeter hoger dan zijn zustermodel, de driedeurs. Ook vele andere elementen werden ontleend aan het concept van de monovolume. Zo heeft deze familiaal getinte Stilo een uitzonderlijk moduleerbaar interieur.

Ook de nieuwe versie van de Toyota Corolla wordt gekenmerkt door een hoger koetswerk. Dat gebeurt op een minder uitgesproken manier dan bij de Stilo, de Civic en de 307. Daarbij volgt Toyota eerder het voorbeeld van Ford met zijn Focus. Ter compensatie lanceert Toyota voor het eerst een heuse monovolume op basis van zijn Corolla.

De Corolla is van bij zijn lancering in januari verkrijgbaar in vier koetswerkuitvoeringen. De drie- en vijfdeurs worden aangevuld door een break en een compacte monovolume, die Verso heet. Vanaf 2003 wordt de reeks verder uitgebreid met een klassieke vierdeurs. Telkens zijn er twee uitrustingsniveaus. Toyota levert twee dieselmotoren die deel uitmaken van de D-4D-reeks met common rail-injectie. De versie van 90 pk is voldoende voor de meeste Belgische rijomstandigheden. Wie vaak lange afstanden rijdt, kiest beter voor de 110 pk. Deze motor heeft meer kracht op overschot en maakt het mogelijk om het gemiddeld verbruik net onder de 7 liter te houden. De twee dieselmotoren zijn wel niet zo stil als we hadden gehoopt.

Behalve de twee diesels zijn er nog benzinemotoren met een capaciteit van 1,4, 1,6 en 1,8 liter. De sportiefste uit het gezelschap is de Corolla T Sport, die het met zijn 192 pk en zes versnellingen opneemt tegen de Ford Focus ST170, de Fiat Stilo Abarth en de Honda Civic Type R. Elke Corolla krijgt vier schijfremmen, ABS en zowel frontale als zijdelingse airbags. Ook centrale deurvergrendeling en elektrisch bediende ruiten vooraan zijn standaard. Een airco en een dvd-navigatiesysteem behoren tot de opties.

Het succes van auto's zoals de Renault Scenic en de Citroën Xsara Picasso is bij Toyota niet onopgemerkt gebleven. Als alternatief rijdt de Japanse autobouwer de Corolla Verso voor. Hij is verkrijgbaar met een benzinemotor van 1,8 liter of een D-4D-turbodieselversie van 2,0 liter die 90 pk levert. De stuurinrichting is hydraulisch bekrachtigd en voelt daardoor positiever aan dan bij de andere Corolla-uitvoeringen. Het instrumentenbord vertoont dezelfde stijlkenmerken als dat van de klassiekere Corolla-versies.

Toch zijn er enkele fundamentele verschillen. De versnellingspook is geïntegreerd in het dashboard en er zijn opmerkelijk meer opbergruimtes. De achterbank is ontworpen voor drie personen en kan in zijn geheel over een afstand van 15 centimeter naar voren of naar achteren worden verschoven. Wie op zoek is naar extra laadruimte kan de achterbank in ongelijke delen opklappen. Nooit eerder gezien bij een auto uit deze categorie is een optioneel parkeerhulpsysteem met een camera achteraan op de kofferklep.

Ondanks de introductie van een monovolume op basis van de Corolla, blijven de sleutelmodellen van de reeks de drie- en vijfdeurs. Beide hebben een hoger koetswerk dan in het verleden en de wielbasis is met maar liefst 13,5 centimeter toegenomen. Daarmee is de recentste Corolla opmerkelijk ruimer dan zijn voorganger. Aan hoofdruimte is geen gebrek, ook niet achteraan. Degenen die plaatsnemen op de achterbank, zullen bovendien ook de extra been- en knieruimte weten te appreciëren.

Voor de inrichting van het interieur werd een voorbeeld genomen aan Volkswagen met zijn Golf. De kleffe, harde plastics ruimden de plaats voor kunststoffen die er rijkelijker uitzien en zacht aanvoelen. De afwerking is voorbeeldig en volgt daarmee de traditie van Toyota. Om het interieur wat op te fleuren zijn metaalkleurige inzetpanelen gemonteerd in het instrumentenbord van de duurdere uitvoeringen. Het design van het dashboard mist wel wat fantasie. Alles is strak afgelijnd maar de inrichting is functioneel met duidelijk leesbare tellers die oplichten als je de contactsleutel omdraait. Wel hadden we wat meer opbergruimtes gewenst.

Ook op dynamisch vlak is de nieuwe Corolla opmerkelijk verbeterd. De achterophanging is volledig nieuw en is qua concept vergelijkbaar met dat van de Golf. De wegligging is voortreffelijk en meteen een van de belangrijkste positieve punten. Het rijplezier wordt wel wat getemperd door de elektrische stuurbekrachtiging die de bestuurder maar weinig feeling geeft.

Model van de negende generatie moet Europees marktaandeel omhoogduwen