Direct naar artikelinhoud

Bakkers razend om broodstunt bij Delhaize

Delhaize zet zijn prijzenoorlog verder. Zowel een gewoon als een boerenbrood kosten nog maar 1,49 euro, de prijs die we 10 jaar geleden bij de bakker betaalden. Tot woede van de warme bakker die nu al vecht om te overleven.

De prijsverlaging geldt voor de 4populairste broden bij Delhaize. Witte en bruine boerenbroden kosten nu 1,49 euro in plaats van 1,85. De lange carrébroden worden 10 cent goedkoper. Opvallend, want in artisanale bakkerijen betaal je al snel tussen 2 en 2,10 euro. "Een lagere prijs is voor de warme bakker niet haalbaar, Delhaize volgen zou zelfmoord zijn", zegt Bruno Kuylen, voorzitter van de Vlaamse bakkersfederatie. "Zowel de grondstof- als energieprijzen stijgen. Net als de loonkost, goed voor 50 procent van de broodprijs."

De laatste keer dat de warme bakker een groot brood aan 1,49 euro kon verkopen zonder zijn broek eraan te scheuren dateert van 10 jaar geleden. De bakkersbond is dan ook niet te spreken over de stunt van de supermarkt. Temeer omdat artisanale bakkerijen het nu al niet makkelijk hebben door de moordende concurrentie en het gebrek aan opvolging of personeel. Kuylen: "Een lokmiddel is het, om meer klanten te ronselen. Daar staat de warme bakker machteloos tegen. Wij kunnen alleen met onze kwaliteit, verse producten en dienstverlening het verschil proberen maken. Delhaize bakt uiteindelijk diepvriesbrood af."

Delhaize ontkent van zijn kant dat het om een stunt gaat. "Het is een permanente prijsdaling", benadrukt woordvoerder Roel Dekelver. "Omdat we een scherpe prijspolitiek voeren zonder aan versheid in te boeten. We willen basisproducten zoals brood betaalbaar houden voor iedereen." De echte verklaring is wellicht minder altruïstisch. Delhaize zag zijn omzet in het laatste kwartaal van 2011 dalen, terwijl de voedingsprijzen omhoog gingen. Discounters Aldi, Lidl en Colruyt deden het wel goed. Retailexperte Pascale Weber: "Delhaize heeft begrepen dat consumenten zich meer en meer laten leiden door de prijs. Om komaf te maken met zijn dure imago is de supermarkt met een prijzenslag gestart." In februari maakte Delhaize al 300 producten goedkoper. Naast de 4 broden, zijn er nu ook prijsdalingen in de charcuterieafdeling en de bereide maaltijden. "Een strategische zet", zegt Weber. "In verhouding met het totaalaanbod gaat het slechts om een beperkt aantal producten, maar de aandacht van de klant is wel getrokken."

Resultaat is een heuse prijzenoorlog in supermarktland. Carrefour kondigde eerder al promoties en een discountgamma aan met de slogan 'goedkopen kan ook bij Carrefour', Colruyt laat weten dat ze de prijs van hun brood en enkele andere producten al hebben aangepast. "We blijven onze belofte houden dat we de goedkoopste zijn. Als een ander warenhuis onder onze prijs duikt, dan volgen we", zegt Tony De Bock van Colruyt.

Hoe Delhaize erin slaagt om een brood meer dan 50 cent goedkoper aan te bieden dan de warme bakker wil de supermarkt niet kwijt. Volgens Colruyt zit het verschil hem in de schaalvoordelen en het geautomatiseerde bakproces. De Bock: "Verlies maken we niet op die broden, dat is trouwens verboden, maar onze marge is wel minder groot." Die marge is volgens warenhuisfederatie Comeos gemiddeld 2 procent.

"Net omdat de warenhuizen zo'n groot broodgamma hebben, kunnen ze zich permitteren om op enkele broden break-even te draaien", legt Pascale Weber uit. "Zeker als de stunt meer klanten lokt."