Direct naar artikelinhoud

Philips snijdt wereldwijd nog eens 4.500 jobs weg

De Nederlandse elektronicafabrikant Philips snijdt in het personeel. 4.500 jobs moeten verdwijnen. In 2009 gingen al eens 6.000 jobs voor de bijl.

Philips kampt al lang met tegenvallende resultaten. Daarom ging de nieuwe gedelegeerd bestuurder, Frans van Houten, dit voorjaar over tot een grote besparingsoperatie van 800 miljoen euro. Nu raakt bekend dat daardoor 4.500 mensen het bedrijf moeten verlaten.

Er wordt vooral bespaard in de ondersteunende diensten en de managementstructuren. "Van Houten wil meer bevoegdheden aan de verschillende markten geven", zegt Anneleen Van Troos, de woordvoerster van Philips België. "Door enkele managementniveaus af te schaffen, moet Philips sneller kunnen handelen."

Nederland

Philips telt 117.000 werknemers. Het gros van de ondersteunende functies zit in Nederland. Daar moeten zeker 1.400 mensen weg. Ook in België lijkt de nationale hoofdzetel het eerste slachtoffer, al is daarover nog niets beslist.

Philips België heeft zijn grootste vestiging in Turnhout. Ook in die lichtfabriek vreest men gevolgen. "Alle grote vestigingen zullen schade oplopen", vreest Dirk Van der Eycken van het ACV. Philips België-Luxemburg staat voor een omzet van 1,055 miljard euro in 2010 met een nettowinst van 218 miljoen euro.

"Het banenverlies is te betreuren", zegt van Houten. "Maar het is een onvermijdbare stap om een slanker en competitiever bedrijf te worden." Het banenverlies moet 60 procent van de 800 miljoen euro besparingen opleveren. De overige 40 procent komt van minder structurele kosten.

Een van de kernpunten van het herstructureringsplan is het afstoten van Philips' tv-afdeling aan een joint venture met het Chinese TPV. Philips behoudt daarin een belang van 30 procent.

Alternatieven

Althans, dat is de bedoeling, want de gesprekken duren langer dan verwacht. "De wereldwijde televisiemarkt is verslechterd. Natuurlijk is het beter de deal snel te kunnen sluiten. Maar er zijn enkele onzekerheden in de planning", zegt CEO Van Houten. De topman geeft voor het eerst toe alternatieven te bestuderen voor het geval de deal niet doorgaat.

De televisies van Philips kunnen niet op tegen de concurrentie uit Azië. Van een wereldmarktleider is de afdeling verschrompeld tot een blok aan het been. Elke dag wordt 1 miljoen euro verlies gemaakt. Sinds 2007 loopt het verlies van de afdeling op tot 1 miljard euro.

Bij Philips Brugge kijken de werknemers met spanning naar de onderhandelingen. "De deal is heel belangrijk voor ons", zegt Dany Vandenbroecke, een vakbondsafgevaardigde van het ACV. "Het voortbestaan van onze fabriek hangt ervan af. Philips en TPV zitten nu al zes maanden rond de tafel. Het is duidelijk dat het niet goed gaat. Ook TPV heeft financiële problemen." In Brugge zit men niet te wachten op alternatieven. "Op dit moment is plan B de sluiting van de afdeling", meent Vandenbroecke.

De tv's maken nog slechts 10 procent uit van Philips' omzet. De consumentenafdeling (consumer lifestyle) richt zich nu vooral op producten voor gezondheidszorg en voeding: scheerapparaten, rijstkokers, koffiemachines, babyartikelen, enzovoort.

Vooruitzichten

De derdekwartaalcijfers benadrukken nogmaals de malaise bij Philips. De nettowinst decimeerde van 524 miljoen naar 76 miljoen euro. Al was dat iets beter dan verwacht. Door desinvesteringen groeide de omzet in geen van de drie grote afdelingen: healthcare, verlichting en consumenten. Globaal is er een omzetdaling van 1 procent. Organisch groeide de omzet wel 6 procent.

Zelfs met zijn besparingsplan ziet Van Houten geen materiële verbetering op de korte termijn. Tegen 2013 moet de bedrijfskasstroommarge naar 10 à 12 procent. Vandaag bedraagt die 6,8 procent.