Direct naar artikelinhoud

Rekeningrijden vermindert verkeer met 10 procent

Als de kilometerheffing voor personenwagens er komt, zal het verkeer in de Brusselse GEN-zone met 10 procent dalen. Ook de uitstoot van fijn stof zal drastisch verminderen. Dat blijkt uit een studie in opdracht van het Brussels Gewest.

De Brusselse regering vroeg aan studiebureau Stratec om de impact van de kilometerheffing voor personenwagens in kaart te brengen. De studie sluit aan bij het proefproject dat Brussel, Vlaanderen en Wallonië lanceren op 17 februari. Daarbij zullen automobilisten tijdens de spits 9 eurocent per kilometer betalen in Brussel, 5 cent op de autostrade en 6,5 eurocent op kleinere wegen.

Een kilometerheffing van 7 eurocent, het gemiddelde van de voorgestelde tarieven, zou het aantal gereden kilometers binnen de Brusselse GEN-zone tegen 2018 met 10 procent verlagen. Grootste winnaar is de NMBS, want die zou het grootste deel van de autoreizigers opvangen. Ook de Brusselse vervoersmaatschappij TEC en De Lijn halen extra reizigers binnen. Het aantal chauffeurs dat zou overschakelen op de fiets is echter verwaarloosbaar.

Ook de Brusselse luchtkwaliteit zou er flink op vooruitgaan. Als de kilometerheffing er komt, zal de hoeveelheid CO2 en zwaveldioxide in de lucht met 9,2 procent dalen. Een vergelijkbare daling is er voor fijn stof (9%) en NOx (8,9%), die vooral worden uitgestoot door dieselwagens. Nadeel is het financiële plaatje. Met een geschatte opbrengst van 227,7 miljoen euro en 91,8 miljoen euro kosten zou de maatregel 'maar' 135,9 miljoen per jaar opbrengen. Ter vergelijking: de tolheffing, die door de Brusselse regering van tafel werd geveegd, zou het drievoud opleveren.

Brussels staatssecretaris van Mobiliteit Bruno De Lille (Groen) grijpt de studie aan om een lans te breken voor de kilometerheffing. "Het rekeningrijden is een mobiliteitsmaatregel, geen fiscale maatregel. Het is niet de bedoeling dat de kilometerheffing geld opbrengt, maar dat de mobiliteit erop vooruitgaat. Daarvoor is de kilometerheffing de beste optie."

Petitie

Ondertussen groeit het verzet tegen de kilometerheffing. Meer dan 100.000 Belgen hebben een onlinepetitie ondertekend die vrijdagochtend werd gelanceerd tegen het proefproject.

Door de heisa trekken ook steeds meer politieke partijen hun staart in. Niemand wil naar de verkiezingen met de woede van de automobilist in de nek. Na het Franstalige cdH schaart nu ook sp.a, dat het proefproject mee goedkeurde in de Vlaamse regering, zich achter het verzet. "Dit is geen goed idee. Je zit gewoon in de portefeuille van mensen, terwijl ze wellicht nog altijd in de file staan", aldus Vlaams fractieleider Bart Van Malderen (sp.a). Ook premier Elio Di Rupo (PS) mengt zich in het debat. "Het is maar een experiment. Maar ik wil niet dat men de fiscaliteit voor de burgers en automobilisten verhoogt, vooral wanneer ze in afgelegen gebieden wonen", zei hij zondag in L''Invité op RTL-TVI.

De beslissing over de kilometerheffing zal er pas na de verkiezingen van 25 mei komen.