Direct naar artikelinhoud

'Meer toelatings-examens zorgen voor hogere slaagcijfers'

Dat slechts 40 procent van de studenten voor het eerste jaar slaagt, noemt Leuvens associatievoorzitter André Oosterlinck veel te weinig. Hij pleit voor meer toelatingsexamens, zoals die al bestaan voor een studie geneeskunde.

Tot 100 miljoen euro verliest de Vlaamse overheid aan falende studenten. Toch is dat voor André Oosterlinck, eveneens ererector van de KU Leuven, niet de voornaamste drijfveer om de slaagkansen te verhogen. "Als veel jongeren mislukken, heeft dat grote psychologische gevolgen. Die problematiek wordt op dit moment te zeer onder de mat geveegd."

Kunnen we de slaagkansen van de eerstejaars verhogen?

André Oosterlinck: "De politiek kan de te lage slaagkansen in feite eenvoudig verhelpen. Maar van de Vlaamse bevolking mogen zij niet te drastisch te werk gaan. Elke ouder eist dat zijn of haar kind aan de universiteit kan starten. Ook als de jongeren het eigenlijk niet aankunnen. De vrije toegang tot het hoger onderwijs is een cruciale hoeksteen van onze samenleving. Daaraan raken, is een taboe. Het kan, maar dan hebben we een minister van Onderwijs nodig die zeer standvastig is. Iemand als Luc Van den Bossche zou dat hebben gekund."

Wat zou zo'n standvastige minister moeten doen?

"Idealiter komt er een algemeen examen aan het einde van het secundair onderwijs. Dat gebeurt in Nederland en Frankrijk, maar ook in Finland. Al zullen de onderwijskoepels absoluut niet voor dit plan te vinden zijn. Wat op minder weerstand zou stuiten, zijn extra toelatingsexamens. Die bestaan al bij geneeskunde en zorgen voor hogere slaagcijfers. Voor economie, chemie, fysica, wiskunde, burgerlijk ingenieur, Latijn, Grieks, Engels en Frans zouden deze zeker georganiseerd kunnen worden. Deze zouden aansluiten op de eindtermen van het middelbaar en zullen het niveau van de scholen uniformiseren."

Moeten de jongeren zelf meer verantwoordelijkheid opnemen?

"Zij moeten meer reflecteren over hun studiekeuze en de gevolgen daarvan. Dat zou kunnen door in het laatste jaar van het middelbaar hen twee weken lang een werkstuk te laten maken en te laten praten met experts in het onderwijsveld. Nu is de studiebegeleiding ondergesneeuwd geraakt."