Direct naar artikelinhoud

dEUS stunt met plaat vanuit het niets

De nieuwe dEUS blijkt een deus ex machina te zijn. Als een duivel uit een doosje verscheen Following Sea donderdagnacht op iTunes. Onaangekondigd, en amper acht maanden na de laatste langspeler van de Antwerpse groep.

"Het idee om nog meer dan een jaar te wachten om een nieuwe plaat uit te brengen, leek zo ouderwets. Het is 2012, for fuck's sake." Dat verklaarde Tom Barman gisteren in een uitgestuurd statement.

De stunt van zijn groep is vrij ongezien. Alleen Radiohead deed hen vorig jaar iets soortgelijks voor, toen die hun nieuwste plaat The King of Limbs een dag eerder dan voorzien op het internet zwierden. En toch is de onverwachte release van dEUS nog opmerkelijker.

Schijnbaar vanuit het niets - er was zelfs geen perslek! - werd hun zevende plaat donderdagnacht om één uur in de iTunes Store gedropt. Barman wil evenwel benadrukken dat die onvoorziene release niets te zien heeft met een gewiekste marketingtruc. "Ik wil mijn muziek gewoon graag verspreiden terwijl ze nog fris is. Following Sea ontstond door plotse uitbarstingen van creativiteit. Heel spontaan. Zo moest ze ook verschijnen." De nieuwe plaat kwam er volgens Barman ook "uit schaamte, omdat Keep You Close na twee jaar werken slechts negen songs opleverde."

De zanger noemt Following Sea daarnaast "veel kleurrijker en zonniger, in vergelijking met de intense, donkere biecht die Keep You Close was". Dat is al direct te merken bij de broeierige single 'Quatre mains', die de plaat opent. Je krijgt Barman te horen in een Frans parlando à la Serge Gainsbourg. "We leven in een land met een grote Franstalige gemeenschap", legt Tom Gainsbarman uit op YouTube. "Zo'n song moest er dus vroeg of laat van komen. Bovendien vróég het nummer er om."

'Fuckin' markten!'

Op de nieuwe plaat heeft de zanger opvallend veel maritieme referenties binnengesmokkeld. Van de hoes tot de lyrics verwijzen heel wat songs naar zee, water of navigatie. "Vraag me niet waarom," grijnst Barman in het YouTubefilmpje. "Het heeft waarschijnlijk te maken met dát daar", zegt hij, wijzend naar de uitgestrekte zee achter zich. Sinds kort staat de frontman vaker oog in oog met de oceaan, nu hij deels in Sesimbra, Portugal, woont.

Barman geeft daarnaast toe dat hij zich zoals steeds ook liet beïnvloeden door wat hij las in de kranten. Eén song, 'The Give Up Gene', kreeg bijvoorbeeld vorm na de ramp met het gekapseisde cruiseschip Costa Concordia. "De tekst is geschreven vanuit het standpunt van de arrogante kapitein die zijn schip achterlaat en incheckt in een vijfsterrenhotel, én vanuit het opzicht van de opvarenden die geen flauw idee hebben wat er gebeurd is. En al is het niet aan mij om dit te bepalen... Maar wát een geweldige song." (lacht)

'Girls Are Drinking': een montere song over uitgaan met vrolijke vibe in contrast met commentaar op de absurditeit van het moderne leven. "Het is tegelijk een protest tegen het tijdperk van angst waarin we leven", geeft Barman toe. "Zo lees ik voortdurend hoe onze levens door de markten worden beheerst. Echt? Ik weet niet eens wat de fuckin' markten zijn!"

dEUS komt de nieuwe plaat eind deze maand voorstellen op Rock Werchter en Rock voor Specials in Evergem. De officiële releasedatum is 8 juni.