Direct naar artikelinhoud

TE KOOP: OMEGA PHARMA

Oprichter en CEO Marc Coucke heeft de Amerikaanse zakenbank Morgan Stanley gevraagd om het verkoopproces van zijn bedrijf Omega Pharma in goede banen te leiden. De eerste overnamegesprekken zouden nog deze maand kunnen starten.

Volgens het financiële nieuwsagentschap Bloomberg, dat met het bericht kwam, zou de deal een potentieel hebben van 4 miljard dollar (2,9 miljard euro). Dat valt uiteraard nog te bezien, al geven nogal wat financiële bronnen aan dat de gezondheidssector 'hot' is. Recentelijk hebben verschillende farmareuzen diverse kleinere spelers gekocht. "De internationale markten zoeken rendement, en de sector 'consument en gezondheid' biedt dat momenteel volop." Met andere woorden, de tijdgeest is Marc Coucke goedgezind.

Coucke, momenteel in de Tour de France, reageerde gisterenavond niet op telefoontjes. Hij stuurde wel via Twitter een bericht dat de geruchten "voorbarig en eenzijdig zijn. De business draait super, maar de omgeving verandert razendsnel. Dan moet je pistes onderzoeken. Volgende maanden valt er niks te verwachten. We blijven proberen topbeslissingen te nemen, zoals reeds 27 jaar." Bij Waterland, de investeringsmaatschappij die medeaandeelhouder is, werd geen telefoon beantwoord.

Omega Pharma was in 2013 goed voor een winst van 137,7 miljoen euro, op een omzet van 1,2 miljard euro. Het is wereldwijd aanwezig in zo'n 35 landen en behoort zo tot de grotere jongens in de farmasector. Een 'multinationalleke', zoals Coucke weleens lachend zegt.

De specialist in voorschriftvrije geneesmiddelen en verzorgings- en gezondheidsproducten werd door Marc Coucke in 1987 opgericht. Het bedrijf groeide snel, via gerichte overnames. In 2012 haalde Coucke, met de hulp van Waterland, zijn bedrijf van de beurs. Hij legde daarvoor 848 miljoen euro op tafel. Amper drie maanden later kocht Omega Pharma een geneesmiddelenportefeuille over van de farmareus GlaxoSmithKline. Met 470 miljoen euro de grootste overname ooit voor Omega Pharma. En voor Coucke zelf een persoonlijke zware investering.

Marc Coucke had altijd gezegd dat hij tegen zijn vijftigste geen privéschulden meer wou hebben. Met een mogelijke verkoop houdt hij zijn belofte met een behoorlijk extraatje erbovenop.

Coucke verwierf bij het grote publiek bekendheid door zijn wielersponsoring, waar hij met de merknamen Davitamon, Predictor en Silence bekende UCI ProTour-ploegen sponsort. Ook in de voetbalwereld werd hij actief als sponsor-investeerder van KV Oostende en volgend seizoen prijkt de naam van een van zijn producten (Etixx) ook op de shirts van de Franse voetbalclub Lille, de ploeg (voorlopig toch nog) van Rode Duivel Divock Origi. Samen met Kamagurka richtte hij verder Kamacoucka op, een kunstbedrijf. Intussen is hij eveneens investeerder in bedrijven. Mogelijk wil hij zich voortaan meer daarop gaan richten, denken waarnemers.

>>4-5