Direct naar artikelinhoud

Starbucks-koffie op de beursvloer

Het straatkarretje van de ‘coffee vendor’ op de hoek van Wall Street en Broad Street mag zich aan stevige concurrentie verwachten. De Amerikaanse koffiereus Starbucks gaat binnenkort bekers koffie en andere dranken en voedingswaren verkopen in de New York Stock Exchange (NYSE). Dat schrijft de Britse zakenkrant Financial Times.

Te midden van de beursschermen opent Starbucks een winkel om de traders en ander werkvolk te bedienen. Die traders blijven steeds meer weg van de fysieke beurs. NYSE telt op de vloer 500 actieve aandelenhandelaars, tegenover 1.366 voor 2006. Vooral bij de beursopening en het slot, wanneer grote onevenwichten tussen kopers en verkopers optreden, trekt de beursvloer nog handelaars aan.

Doordat de overvolle beursvloer van de NYSE stilaan leegloopt, komt ruimte vrij voor andere activiteiten. Om meer business aan te trekken renoveerde de NYSE de beursvloer, die bijna een eeuw oud is. De intrede van Starbucks past in die renovatie.