Direct naar artikelinhoud

Spotify en labels kibbelen om centen

Voor veel artiesten is het al geen vetpot, en als het aan Spotify ligt krijgen ze straks nog minder voor de muziek. Het verlieslatende Spotify heeft dringend geld nodig, met het oog op een beurslancering. Bovendien dreigt er met Amazon nog een extra concurrent te komen.

Van de 10 euro die Spotify-abonnees maandelijks betalen om altijd en overal muziek te kunnen beluisteren, stort Spotify tot nu toe 5,5 euro door naar de platenlabels. Maar als het aan Spotify ligt, wordt dat binnenkort minder. De streamingdienst onderhandelt met de drie grote labels over een nieuw contract, meldt The Wall Street Journal. De contracten met Universal Music, Warner Music en Sony Music zijn afgelopen, en in afwachting van een nieuwe deal moet er met maandcontracten gewerkt worden.

Op zich geen probleem, maar voor Spotify begint de tijd wel te dringen. De streamingdienst trekt volgend jaar naar de beurs en moet de nieuwe investeerders zekerheid kunnen bieden. Solide, langlopende contracten met de labels zorgen daarvoor. Maar Spotify wil de investeerders meteen ook een mooie return voorspiegelen, en dus moet het eindelijk eens winst gaan maken. Tien jaar na de oprichting maakt het nog altijd verlies. Vorig jaar zat de dienst nog voor bijna 200 euro in het rood.

Steen en been

Om uit het rood te blijven, wil Spotify onder andere minder gaan betalen aan de labels. Tot nu toe stortte het 55 procent van zijn inkomsten - naast abonneegeld gaat het ook om reclamegeld - door aan de labels. Als dat iets kan zakken, ziet de toekomst er al beter uit voor Spotify. Met 30 miljoen betalende abonnees gaat dat immers al snel om mooie sommen.

Voor de artiesten zou minder Spotify-geld ook slecht nieuws zijn. Velen klagen nu al steen en been over de inkomsten uit streaming - je moet al veel beluisterd worden op Spotify om er goed aan te verdienen -, en dat zou er dan niet op verbeteren.

Maar voor de platenlabels, die een minderheidsbelang in Spotify hebben, is er geen sprake van dat het streamingplatform nog minder betaalt. Zij willen meer geld en verwijzen daarvoor onder andere naar concurrent Apple, dat 58 procent geeft. Al kunnen ze ook niet te hard op tafel kloppen: ze hebben er geen belang bij dat Spotify faalt. Streaming is de toekomst en de inkomsten daaruit moeten de dalende cd-verkoop compenseren.

Beide partijen raken er voorlopig nog niet uit. Als mogelijke oplossing voor de impasse liggen er volgens de gespecialiseerde website musicbusinessworldwide.com daarom nog andere oplossingen op tafel. Eén daarvan is om meer verschil te maken tussen de gratis en betalende versie van Spotify. Het aanbod is tot nu toe gelijk, of je nu maandelijks 10 euro betaalt of niet. Een optie is om nieuwe albums bijvoorbeeld de eerste twee weken na de release alleen in de betalende versie aan te bieden.

Geen exclusieve deals

Voor Spotify dringt de tijd. Niet alleen met het oog op een beursnotering, maar ook omdat de concurrentie steeds heviger wordt. Apple Music heeft na een jaar 15 miljoen betalende abonnees en pakt ook uit met exclusieve muziekreleases, in de hoop zo extra abonnees te lokken. Deze week was de langverwachte nieuwe plaat van Frank Ocean voorlopig alleen via Apple te beluisteren, terwijl ook Drake exclusief met Apple Music in zee ging. Spotify weigert zo'n exclusieve deals te tekenen.

Maar Apple is niet de enigste. Ook Google zet in op muziek, en deze week nog raakte bekend dat ook Amazon plannen heeft om een streamingplatform te lanceren. Amazon zou nog geen 5 euro per maand vragen, de helft van wat Apple en Spotify kosten. Eén nadeel: het muziekplatform zou alleen te beluisteren via Amazon Echo, een soort sprekende buis die je vragen beantwoordt maar dus ook muziek kan afspelen.

Voor de platenlabels zijn de nieuwkomers goed nieuws omdat ze extra inkomsten kunnen halen uit streaming. Voor Spotify wordt het alleen maar moeilijker. Het haalt alleen inkomsten uit muziek. De zakken van Google, Amazon en Apple zijn veel en veel dieper. Zij kunnen er veel meer in investeren, vooral ook omdat muziek voor hen vaak maar een middel is om meer andere producten te verkopen.