Direct naar artikelinhoud

'Vlaanderen negeert Antwerpse verkeersdoden'

Vorig jaar vielen in Antwerpen twintig verkeersdoden, of zeven meer dan in 2011. Volgens Groen zijn de zwarte punten van het verkeer bekend, maar worden ze niet aangepakt. 'Dit is schuldig verzuim.'

Vlaanderen komt zijn belofte om de verkeersveiligheid in Antwerpen te verbeteren niet na, klaagt Groen. "We weten al jaren waar de meeste ongevallen gebeuren", zegt Marij Preneel, districtsvoorzitter van Borgerhout. "Het probleem is dat het gros van de gevaarlijke wegen niet door de stad maar door het Vlaams Gewest beheerd wordt. Dat belooft al jaren ze één voor één weg te werken. Maar het gaat voor geen meter vooruit." Van de 46 bekende zwarte punten liggen er 44 op een gewestweg; die zijn goed voor bijna de helft van alle ongevallen.

Het is de Provinciale Commissie voor Verkeersveiligheid (PCV) die dit soort problemen moet verhelpen met kleine ingrepen. Denk aan het plaatsen van voetgangerslichten, het dichten van een middenberm of het instellen van verkeerslichten in het voordeel van zwakke weggebruikers. "Met die instantie loopt het van kwaad naar erger", zegt Preneel. Van de 116 dossiers die sinds 2006 werden ingediend bij de PCV zijn er amper 25 uitgevoerd; 46 dossiers hebben een ja gekregen maar wachten nog op uitvoering.

Andere prioriteiten

"Hun prioriteiten liggen elders", denkt Preneel. "Ze hechten bijvoorbeeld meer belang aan de doorstroming van het verkeer. Het gevolg is dat ik al drie jaar ijver voor oversteeklichten aan het Erasmusziekenhuis in Borgerhout - veel oudere mensen moeten aan de overkant van de straat de bus nemen. De aanvraag sleept aan, omdat ze vrezen voor extra file."

Nog een dossier dat al jaren meegaat: het kruispunt van Stenenbrug met de Noordersingel, met een jaarlijks gemiddelde van 22 ongelukken, goed voor een negende plaats in de top tien van zwarte punten. Vijf jaar geleden al besliste de PCV er lichten te plaatsen waarmee zwakke weggebruikers voorrang krijgen. In augustus 2012 ging de eerste schop in de grond, met bouwputten tot gevolg. Van lichten is er evenwel nog geen sprake, wegens problemen met leidingen. "Daar steken elke dag zo veel kinderen over. Pure nalatigheid en slecht management", zegt Preneel. Die verdenkt de PCV ervan geen zin meer te hebben in investeringen in Antwerpen, omdat een deel van de gewestwegen voor 2020 in handen van de stad komt.

Voogdijminister Hilde Crevits (CD&V) gaf vorig jaar al toe dat de PCV met een achterstand kampt. "We hebben de administrateur-generaal er al attent op gemaakt dat die vertraging moet worden weggewerkt, en dat gebeurt stilaan. Maar we zullen hem daar opnieuw op aanspreken", zegt haar woordvoerster nu. Die vertelt ook dat de vertragingen soms veroorzaakt worden door onenigheid over de beste oplossing, met tijdrovende proefprojecten als gevolg. "Soms hindert een aanpassing ook een groter infrastructuurproject.">>4