Direct naar artikelinhoud

Music for Life: geen inzamelingscircus, wel bewustmaking over dementie

Wie Music for Life dit jaar wilt steunen, hoeft geen geld in te zamelen. Een badge dragen en je omgeving aansporen hetzelfde te doen, volstaat. Studio Brussel grijpt de vernieuwde editie van de actie aan om taboes rond dementie uit de wereld te helpen.

Met de slogan 'Een week om dementie nooit te vergeten' gaat Music for Life 2012 vanaf volgende week van start. Het nieuwe concept heeft weinig gemeen met de edities van vorige jaren. De drie presentatoren die de klok rond presenteerden en elkaar aflosten, worden vervangen door zes duo's. Onder anderen Sam De Bruyn, Linde Merckpoel, Siska Schoeters en Stijn Van de Voorde zullen samen met een copresentator 24 uur lang plaatjes aan elkaar praten.

Deze editie is geen actie om geld in te zamelen. "Dit jaar zijn we met een wit blad begonnen en hebben we een concept opgebouwd rond dementie", zegt Jan Van Biesen, netmanager van Studio Brussel. "Dementie bleek een probleem dat dringend op de publieke agenda terecht moest komen."

De actie van dit jaar wil de manier waarop mensen met dementie omgaan veranderen. De nood is hoog want meer dan 100.000 mensen in Vlaanderen hebben dementie. "Iedereen kent dementie een beetje, maar we willen alle problemen en alle hoop die de aandoening meebrengt bespreekbaar maken." Luisteraars kunnen hun solidariteit voor mensen met dementie en hun naaste omgeving betuigen door een Music for Life-badge te dragen.

Wie wil kan vanaf zaterdag de button met Music for Life-logo kopen in de krantenwinkel voor 1 euro. Studio Brussel hoopt dat luisteraars de pin dragen. Om dit te stimuleren trekken de presentatoren op pad. "We gaan bijvoorbeeld naar een Vlaams dorp om daar koffie uit te delen aan mensen die een badge dragen", zei Siska Schoeters toen het concept gisteren werd voorgesteld op de radio. De zender hoopt dat mensen die de vorige jaren wafels bakten om geld in te zamelen nu evenementen opzetten om iedereen met een badge te bedanken. Mensen die deze 'bedankacties' willen houden, registreren deze best op de website van Studio Brussel.

"We hebben er bewust voor gekozen om in de eerste plaats te sensibiliseren", zegt Van Biesen. "De formule van het glazen huis was er een waarbij we elk goed doel konden betrekken. Nu brengen we een problematiek naar voren die tot in het hart van de maatschappij raakt."

De netmanager legt uit dat zijn zender voor deze editie samenwerkt met organisaties als het Expertisecentrum Dementie Vlaanderen, de Vlaamse Alzheimer Liga en de Stichting Alzheimer Onderzoek. "Die organisaties komen aan bod tijdens de uitzendingen en we vermelden hun rekeningnummer op de website." Zo hoopt Studio Brussel dat mensen spontaan gaan doneren.

Net als vorig jaar kunnen luisteraars plaatjes aanvragen, al moeten ze daar deze keer geen geld voor neertellen. "Mensen mogen muziek aanvragen waarbij ze zelf een sterke herinnering hebben", zegt Van Biesen. "Uit onderzoek blijkt dat de herinnering aan muziek de laatste is die mensen met dementie vergeten."

Daarnaast heeft de radiozender nog een paar stunts in petto. Zo treden de Betties, een koor voor mensen met dementie en hun vrienden en familie, op in het Antwerps Sportpaleis. Ze vormen het voorprogramma van de Britse supergroep Muse.