Direct naar artikelinhoud

Strip voor meerdere zintuigen

Deze week verschijnt Dansen drinken betalen, een strip met weinig tekst, maar veel muziek. Een cross-over. De bijbehorende cd fungeert als soundtrack, de muziek en vertelstem vullen het verhaal aan. Een gesprek met auteur Philip Paquet, die zijn medium al eerder associeerde met muziek en theater. 'Deze keer hebben we er zelfs een titelsong voor gemaakt.'

Adriaan Van Aken, Philip Paquet en Joris Caluwaerts. Theatermaker, stripauteur en muzikant. Samen maakten ze Dansen drinken betalen, een strip waarin een tienermeisje van huis wegloopt, maar niemand haar lijkt op te merken in haar nieuwe leven.

Het is niet de eerste leer dat Van Aken en Paquet zo'n crossover afleveren. In 2006 maakten ze Over naar jou, drie jaar later verscheen het vervolg daarop, Weer over naar jou. Strips met een soundtrack. "Misschien is het niet de juiste formulering, maar Over naar jou en Weer over naar jou waren goede oefeningen om tot dit project te komen", zegt Paquet. "Voor Dansen drinken betalen zijn we immers een stap verder gegaan. Het is niet enkel een strip met een soundtrack, we voegden er ook een luisterspel aan toe, alsook een titelsong."

Durven loslaten

De vertelstem is die van actrice Sara Vertongen. Zij vertolkte het personage in het originele theaterstuk uit 2006, een productie van Braakland/ZheBilding. "In feite is het boek dus een verstripping van een theatertekst van Adriaan Van Aken", zegt Paquet, om er in een ruk aan toe te voegen dat het ook een bijna-film betreft. "Adriaan speelde eerst met het idee om er een film van te maken, maar uiteindelijk besloten we het om te bouwen tot een luisterspel annex strip." Daar houdt het niet bij op. Momenteel wordt er gewerkt aan een nieuwe theaterproductie én een digitale stripversie, bestemd voor iBook.

Paquet: "Het is een hele productiemachine geworden. Het theaterstuk dat in april in HETPALEIS in première gaat, kan je ook zien als een bijna-film. Het hele verhaal wordt opnieuw verteld via schermen waarop we animaties tonen. Alles wordt live ondersteund door muzikanten. We hopen zo een roadmovie te bekomen. Dat alles is als auteur moeilijk en fascinerend tegelijk. Ik wil graag alles mee volgen, maar je moet het ook durven loslaten en andere mensen er hun ding mee laten doen."

Kassa 4

Paquet werkte in het verleden vooral rond strips waarin zijn eigen interesses tot uiting kwamen. Zo was er een stripbiografie rond Louis Armstrong en enkele korte verhalen rond andere favoriete jazzmuzikanten. Zijn voorliefde voor de Japanse cultuur kwam tot uiting in het drieluik Yumé, alsook op zijn arm, waarop een gigantische tattoo van een tegen de stroom in zwemmende koivis blinkt. Getekend: de bekende Japanse tattooartiest Tsukasa.

De laatste jaren kwam daar ook de liefde voor het theaterwezen bij. "In het verleden maakte ik voor twee voorstellingen van het theatergezelschap SKaGeN gigantische oldschool decors. Bij de tweede voorstelling leidde dat tot een interactief decor. Erg leuk. Ik vond het heel gezellig dat ik met andere mensen kon samenwerken, met mijn werk naar buiten kon komen en niet langer eenzaam achter mijn tekentafel moest zitten. Ik heb me toen voorgenomen dingen te doen waar ik me goed bij voel, om ook andere wegen te verkennen."

Een decor dat ook steeds terugkomt in zijn werk: Antwerpen. Ook zo in deze strip, die de lezer langs bekende decors als de Boerentoren, de diamantwijk en - vooral bekend bij de incrowd - café Kassa 4 voert. Opnieuw is onverschilligheid en armoede terug als hoofdthema. "Dat is niet onlogisch. Ondanks alle sociale netwerken heerst er in een stad veel eenzaamheid. We leven in een dubbelzinnige tijd. Mensen zijn dichter bij elkaar, maar enkel fysiek. Nu we in Dansen drinken betalen een tienermeisje als hoofdpersonage kozen, is die zoektocht naar identiteit nog sterker aanwezig."

Dansen drinken betalen is verschenen bij uitgeverij Vrijdag. Op www.braaklandzhebilding.be is de titelsong van Inne Eysermans (Amatorski) te beluisteren.