Direct naar artikelinhoud

Johnny Grootvriendt, drijvende kracht achter het Belgische Vinea WCT

'De concurrentie is soms moordend'

Dat wijnhandels komen en gaan is geen surprise. Maar de Vlaamse wijnmarkt schrok zich toch een aap toen het vaak in de prijzen vallende Vinea uit Gooik, eind 2007 plots de boeken neerlegde. Maar nu staat het team er opnieuw. En wij natuurlijk direct met neus en tong in hun spiksplinternieuwe gamma, op zoek naar de verschillen.

Aan Johnny Grootvriendt, drijvende kracht achter het 'nieuwe' Vinea WCT, meteen de hamvraag: waar liep het mis als zelfs een succesvolle wijnhandel, die jaarlijks sterk scoorde in binnen- en buitenlandse competities en gidsen, de boeken moet sluiten?

Johnny Grootvriendt: "Het klassieke kmo-verhaal! Toen één van de partners van het 'oude' Vinea, die er veel kapitaal in had gestoken, plots stierf, kwam de hele erfeniskwestie op gang. Zijn familie wou boter bij de vis, maar ik kon dat bedrag niet ophoesten en heb dus een crisisboekhouder ingehuurd. Die me meteen aanraadde om zélf de boeken te sluiten, na het betalen van de leveranciers. We hebben wel gevochten om onze naam te kunnen behouden, zodat we zonder grote problemen snel konden doorstarten. (grijnst) Ik heb vermoedelijk nu wél de duurste firmanaam in de wijnhandel, want we betaalden 100.000 euro om het merk Vinea vrij te kopen. Alleen hebben we er nu 'WCT' aan toegevoegd, wat staat voor 'wine consulting & trading', omdat we ook voor een aantal handelaars flessen selecteren en hen adviseren."

Toch hebben we het eerste jaar van die doorstart weinig of niets meer vernomen van Vinea, terwijl u vroeger niet uit de 'boekskes', ook niet in Nederland, weg te denken was.

"Onze 'radiostilte' was grotendeels een bewuste keuze. De eerste zes maanden van de doorstart waren beslist psychologisch zwaar, maar ik heb de kans aangegrepen om eens goed 'aan de boom' van onze leveranciers te schudden en het assortiment uit te zuiveren. Daarbij zijn we bewust op zoek gegaan naar wijnen in het spotgoedkope genre onder de 10 euro, omdat dat vroeger wat ontbrak in ons aanbod. Op twee maanden tijd hebben we ruim vierhonderd stalen blind geproefd met een panel en enkele tientallen flessen behouden. Verder selecteer ik nu nog meer op terroir dan vroeger. Maar de assen blijven: Frankrijk, Spanje en Duitsland. En het lijkt alsof we goed zitten, want op het laatste concours van Proefschrift in Nederland hadden we twee 'wijnen van het jaar' en werden bijna al onze inzendingen tot finalewijn bekroond."

Haken klanten niet massaal af als je een jaar uit de schijnwerpers verdwijnt?

"Dat viel best mee. De meeste privéklanten zijn ons trouw gebleven, omdat ze wisten dat we een eigenzinnig gamma hebben. In de horeca is het moeilijker, omdat je terug alle contacten van nul moet opbouwen, terwijl de concurrentie er al gepasseerd is."

U zit al sedert 1981 in het wijnvak en 28 jaar als wijnmeester in de commanderij Bellebeek: hoe is de Vlaamse wijnmarkt in die tijd veranderd?

"Allereerst zijn nieuwe groepen consumenten belangrijker geworden. Veel jonge mensen zijn nu geïnteresseerd in wijn, volgen vaak wijncursussen en staan echt open voor betaalbare flessen, ongeacht het land van herkomst. Ze willen bijleren en gaan dan uiteraard niet meteen de duurste cru's kopen. Een tweede categorie zijn de vrouwen. Vroeger was het normaal dat een koppel hier binnenstapte, maar de man exclusief het hoge woord voerde. Nu is het omgekeerde soms waar en stelt de vrouw veel meer gerichte vragen. Dat merk ik ook bij degustaties: vrouwen spreken veel sneller een categoriek oordeel over een wijn uit - ze vinden hem lekker of niet -, terwijl mannen willen 'nuanceren'. Maar wat mij ook opvalt is de enorme impact van grootwarenhuizen, met hun vaak desastreuze prijzenpolitiek voor de detailhandelaar. Zo heb ik zelf ooit een wijn geselecteerd die nog niet op de Belgische markt aanwezig was en die ik scherp voor 7,2 euro verkocht. Een paar maanden later lag dezelfde fles, maar wel met een slechts minimaal afwijkend etiket, een lager alcoholpercentage en zonder millésime, in de rekken van een grootwarenhuis. Tegen de waanzinnige prijs van 4,2 euro. En ook al bleek de inhoud lang niet te corresponderen met wat wij aanboden, veel consumenten merken dat niet. Die zien alleen de naam, het etiket en het prijsverschil. Voor de detailhandel is dat soort concurrentie moordend." n

Vinea WCT, Stuivenbergstraat 20, 1755 Gooik, 02/460.86.00, info@vinea.be, www.vinea.be

We plukten uit het Vinea-aanbod vijf nieuwkomers met de focus op betaalbaarheid.

Bonal Macabeo 2008

Appellatie: Valdepeñas (Spanje)

Prijs: 4,8 euro

PROEFCOMMENTAAR

• Kleur: Bleekgeel stralend, haast parelmoer met dikke tranenrollade.

• Boeket: Aangenaam parfum van witte lentebloemen en conférencepeer, eenvoudig maar zuiver.

• Smaak: Uiterst vinnig en pittig, met impressies van groene peer en violetjes, citroné. Lichtjes zilte, anijsachtige toets in de afdronk.

ConclusieEen speelse, niet te complexe sec die veraf staat van de soms zware, overrijpe macabeo's.

Les Granjots, Syrah/Marselan 2007

Appellatie: Vin de Pays d'Oc (Frankrijk)

Prijs: 5 euro

PROEFCOMMENTAAR

• Kleur: Jeugdig blauwrode kleur met nog veel briljantie.

• Boeket: Impressies van rode en zwarte bessen, rode neusjes en een vleugje zoethout.

• Smaak: Fruitgedreven en sappig, met rode en zwarte kers in de hoofdrol, een vleugje zwarte drop, onderbouwd door frisse zuren.

ConclusiePrima prijs-kwaliteitverhouding van een wijn die charmeert door zijn fruitkorf én fraîcheur. Fun!

Les Granjots, Marselan 2007

Appellatie: Vin de Pays d'Oc (Frankrijk)

Prijs: 5 euro

PROEFCOMMENTAAR

• Kleur: Intens paarsrode kleur, zonder spoortje evolutie.

• Boeket: Charmerend parfum met zuiderse woudvruchten, rijp maar niet overdreven jammy.

• Smaak: Vlezig en volrijp, met vooral rood pitfruit. Elegantie dankzij een schitterende, kwieke aciditeit. Versmolten tannines.

Conclusie

Marselan is écht een druif om naar uit te kijken. Zelden in deze prijsvork zoveel ongegeneerd fruitplezier geproefd.

Bodegas Real, Tempranillo Crianza 2005

Appellatie: Valdepeñas (Spanje)

Prijs: 6,4 euro

PROEFCOMMENTAAR

• Kleur: Mooi dieprood, met vet tranenspoor en veel fonkeling.

• Boeket: Gekonfijte kersen, een vleugje geroosterde noten en rijpe rode bessen.

• Smaak: Vooral griottes en noordkrieken, met een touch van zoethout en witte/groene peper, prima zuurtegraad. Ietwat korte, droge afdronk.

Conclusie

Leuk, maar een beetje oneerlijke concurrentie na vorig duo. Deze wijn blijft zeer evenwichtig, zeker gezien zijn prijskaartje. De Amerikaanse eiklagering zorgt voor de nodige structuur.

Bodegas Real, Finca Marisánchez, Roble 2006

Appellatie: Vino de La Tierra de Castilla (Spanje)

Prijs: 16 euro

PROEFCOMMENTAAR

• Kleur: Intensrode kleur, jeugdig, met een lange tranenboulevard.

• Boeket: Noterige, zelfs toasty geurstart, met vooral gekonfijt zwart fruit en een toets van melkchocolade.

• Smaak: Het samenspel tussen tempranillo (80%), merlot (10%) en syrah (10%) werkt. De eik is present, maar niet té overheersend.

Conclusie

Duidelijk de duurste cuvée in de categorie. Lijkt blind geproefd een 'kleine' Ribera del Duero, met verstandige eiklagering op Franse en Amerikaanse barriques.

n Johnny Grootvriendt met zijn kinderen Eva en Dieter.