Direct naar artikelinhoud

Valse koopjes op wijnfestivals warenhuizen

Supermarkten vechten een ware promo-oorlog uit om klanten naar hun wijnrekken te lokken. Kenners waarschuwen echter voor valse koopjes: 'Pas op met witte wijn ouder dan oogstjaar 2010.'

Warenhuisketen Cora verwacht zich vandaag zoals elk jaar aan een heuse stormloop bij de start van hun wijnfestival. Nog voor de deuren om negen uur 's ochtends opengaan, staan rijen mensen al met hun karretjes te dringen. Om toch maar enkele dozen van die ene Grand Cru in de wacht te slepen. Je kunt er niet naast kijken: zowat elke supermarkt in het land pakt dezer dagen uit met opvallende wijnpromoties. Van min 30 procent tot 'drie kopen, drie gratis'. Of een magnumfles bij de aankoop van zes flessen. Warenhuizen gooien er een bom geld tegenaan om de concurrentie af te troeven: mooie catalogi, degustaties, advertenties.

"Een ideaal moment om duurdere wijnen te ontdekken die anders je budget overstijgen en mooie koopjes te doen", zegt Dirk Rodriguez, wijnspecialist en hoofdredacteur van Vino Magazine. Maar de wijnkenner waarschuwt ook voor valstrikken. "Veel warenhuizen zitten nog met veel onverkochte stock van slechtere wijnjaren, zoals de Bordeaux van 2007, 2008 en 2011. Omdat ze niet anders konden dan die aankopen: ze willen hun goede relaties met de wijnbouwers niet verzuren. Nu grijpen ze hun kans om die wijnen toch nog aan de man te brengen."

Nog een addertje onder het gras: witte wijnen ouder dan twee jaar. "Die zie je nu ook plots opduiken", vertelt Rodriguez. "Niet doen, tenzij het een zoete wijn betreft. Droge witte wijnen oxideren immers veel sneller door het gebrek aan tannines." Je blind laten leiden door de medailles bij de wijnen in de supermarktfolders is evenmin een goed idee. "Het gaat lang niet altijd om een goede wijn. Blind dozen kopen is daarom geen goed idee. Blijf liever bij wijnen die je kent, en lekker vindt. Of koop eerst één fles om te proeven. Soms worden wijnen in folders ook ten onrechte als Château aangeprezen, maar gaat het eigenlijk om een goed domein dat voor die flessen zijn druiven ergens anders kocht."

Waarom Carrefour Market, Delhaize, Colruyt en co. net nu uitpakken met dolle wijndagen? Officieel omdat het de start van de wijnoogst is. Officieus omdat de klanten - nu de vakantie voorbij is - al met de eindejaarsfeesten in hun hoofd zitten, en op tijd een mooie wijn willen inslaan. "En daar spelen de supermarkten handig op in", legt Rodriguez uit. "Die wijnoogst is maar een voorwendsel voor de koopjes, want in de meeste Europese landen begint de oogst nu pas."

Maar zoals één supermarkt het verwoordt: "Vroeger begonnen de wijndagen pas midden oktober, maar als één concurrent er vroeger mee uitpakt, moet de rest wel volgen."

Het valt Rodriguez op hoe de scherpe prijzen het stilaan van het speciale aanbod winnen. "Tot voor enkele jaren ging het tijdens die wijnfestivals vooral om de mooie wijnen die je anders bijna niet vond. Maar met de crisis ligt de nadruk vooral op de promoties. Al kun je nog mooie koopjes doen. Vooral Cora heeft nog een mooie voorraad topwijnen en Grands Crus Classés."

Wijnfestivals leveren de warenhuizen dan ook een mooie meerverkoop op. Bij Carrefour spreken ze zelfs van 20 procent. Maar voor supermarkten is het ook hét moment om zich van de massa te onderscheiden. De wijnaankoper van Carrefour volgt daarbij vooral de verkoopcijfers van vorig jaar, de markt en zijn eigen neus. De supermarkten ontkennen dat ze stocks slijten die ze eerder niet aan de straatstenen kwijt raakten. "Wél is het logisch dat er kwaliteitsverschillen zijn", zegt Alain Renier, wijnaankoper bij Cora. Hij gaat naar eigen zeggen vooral op zoek naar de speciallekes, wijnen die niet in tien andere supermarkten te krijgen zijn. "Dit is de ultieme gelegenheid om er als warenhuis uit te springen."