Direct naar artikelinhoud

Diesel loont pas vanaf 30.000 kilometer

Enkel wie jaarlijks meer dan 30.000 kilometer aflegt, doet er goed aan zich een dieselwagen aan te schaffen. Dat blijkt uit de jaarlijkse budgettest van automobielclub VAB. Vorig jaar lag de limiet nog op 25.000 kilometer, twee jaar geleden was dat zelfs nog 15.000 kilometer.

VAB voert voor zijn budgettest elk jaar rijtesten uit met tien wagens om na te gaan wanneer het financieel interessant wordt om voor een dieselwagen te kiezen. "Per model hebben we een diesel- en benzinemotor met een gelijkwaardig vermogen vergeleken", zegt Maarten Matienko.

"De werkelijke kost van de wagen, inclusief aankoop en onderhoud, werd berekend op basis van de gemeten verbruikscijfers." De resultaten van die test vallen steeds nadrukkelijker in het voordeel van benzinewagens uit. Vooral de steeds hogere aankoopprijs van dieselwagens - gemiddeld zo'n 2.000 euro meer dan de benzinevariant - is de schuldige.

"Dieselwagens moeten steeds properder worden", legt Matienko uit. "Maar de technologie die de uitstoot moet beperken, is peperduur. Een roetfilter bijvoorbeeld kost al snel 800 tot zelfs 2.000 euro. Bovendien is vorig jaar de CO2-premie geschrapt. Voor heel veel dieselwagens betekent dat een korting van 15 procent die weg is gevallen." Met een diesel rijden wordt in de toekomst nog duurder. Matienko verwijst onder meer naar de Euro 6-norm, die vanaf september 2014 de stikstof-uitstoot moet beperken.

"Dat kan alleen door het inbouwen van een hoogtechnologische katalysator, maar ook die heeft zijn prijs." Ook de overheid doet zijn duit in het zakje. "Onder druk van Europa wordt binnenkort de verkeersbelasting aangepast", weet Matienko. "Dat gaat opnieuw ten kosten van de dieselwagens, die een pak zwaarder belast zullen worden."

Ook de steeds kleinere kloof tussen diesel en benzine aan de pomp speelt de dieselrijder parten. Waar diesel in het verleden fors goedkoper was dan benzine wordt dat prijsverschil steeds kleiner. In vier jaar is het verschil tussen beide brandstoffen gehalveerd tot zowat 0,165 euro per liter. Bovendien is de nieuwe generatie benzinemotoren een stuk zuiniger dan zijn voorgangers. Die evolutie zal er volgens VAB toe leiden dat kleinere modellen voortaan enkel in benzineversie op de markt zullen komen.