Direct naar artikelinhoud

'Kleine golf ontslagen' bij havenvervoer van NMBS

Bij NMBS Logistics, de vrachtpoot van de NMBS, wordt dinsdag een bijzondere ondernemingsraad samengeroepen als voorbode van een collectief ontslag. Aanleiding is de sluiting van een containerterminal in de Antwerpse haven.

Containervervoerder Inter Ferry Boats (IFB), dochter van NMBS Logistics, stopt midden oktober met de 'Main Hub'. Dat is een grote containerterminal in de Antwerpse haven. Containers die aangekomen op de kaaien worden er overgeladen op treinen die landinwaarts rijden. Een deel van de trafiek verhuist naar een andere terminal (Zomerweg), maar het personeel moet vertrekken.

'Bespreking van meervoudig ontslag als gevolg van economische en/of technische redenen', zo luidt het agendapunt dat dinsdag om 15 uur op de ondernemingsraad staat. "Daarmee volgen we de normale procedure bij ontslag", vertelt Logisticswoord-voerster Veerle Van Mierlo. Zij spreekt van 'een kleine golf' ontslagen, maar wil geen concrete aantallen kwijt. In de Main Hub werken 35 arbeiders en 9 bedienden.

Ook op andere plaatsen in België vielen er de voorbije maanden tientallen ontslagen. Op het rangeerterrein in Monceau, bij Charleroi, werden deze week 26 banen geschrapt. En volgens directeur Johan Gemels (IFB) is het einde nog niet in zicht. "Wij proberen de schade te beperken door zoveel mogelijk werknemers op andere spoorafdelingen te plaatsen", aldus Gemels.

Het goederenvervoer van de NMBS maakt al jaren verlies, maar de directie wijst de verantwoordelijkheid voor de ontslagen af. "Op 30 juni zijn onze subsidies, zo'n 10 miljoen euro per jaar, stopgezet door de federale regering. Deze herstructurering is daar een rechtstreeks gevolg van", zegt Van Mierlo. Sinds mei zijn er gesprekken aan de gang om het bedrijf te verkopen aan het Duitse DB Schenker.

Het personeel spreekt van een verrottingsstrategie. "De directie probeert onze verliezen te verdoezelen door afdelingen te verkopen. Op die manier raken we sneller verkocht", meent de Antwerpse treinbestuurder Willy Verbeek. Hij waarschuwt voor onveilige situaties. "Er wordt nu anderhalf jaar gesnoeid in het personeel. Daar betaal je een prijs voor. Ongevallen als in Voeren, deze week, en in Wetteren zullen alleen maar toenemen."

De vakbonden beraden zich over acties, zoals een staking. "De ongerustheid bij het personeel is bijzonder groot. Maar wij wachten de beslissing op dinsdag af", aldus Jean-Pierre Goossens van ACOD Spoor.