Direct naar artikelinhoud

'E-mail is voor oude mensen'

Willen ze afspreken, roddelen of hun hart luchten, dan gebeurt dat via Facebook of Whatsapp. Bellen of een e-mail sturen is voor mensen op leeftijd. Of hoe jongeren almaar meer virtuele communicatiekanalen gebruiken.

Niet zonder reden hebben de grote sociaalnetwerkspelers zich op de chatmarkt gestort. Terwijl de mobiele sms-dienst Whatsapp intussen vlot 350 miljoen gebruikers heeft, wil Twitter na Facebook nu ook een gratis berichtendienst uitbouwen. Vooral jongeren gebruiken die apps graag om met elkaar te praten.

"Twee vijftienjarigen zullen nooit een e-mail sturen naar elkaar", zegt Kristof D'hanens, expert digitale media en jongeren bij Mediaraven, het voormalige Jeugdwerknet. Om de twee jaar lanceert Mediaraven 'Apestaartjaren', een grootschalig onderzoek naar jongeren en nieuwe media.

"E-mail is volgens tieners iets voor oude mensen", zegt D'hanens. "Ze hebben wel een e-mailadres om zich te registreren op Facebook, maar in werkelijkheid controleren ze dat nauwelijks. Zo ken ik een twintigjarige die als automatisch antwoord op zijn e-mailadres heeft ingesteld: 'Sms mij alstublieft. Ik controleer nooit mijn e-mails.'"

Het lijkt vreemd voor de volwassen generatie die stilaan vergroeid is met zijn smartphone om voornamelijk die stroom aan e-mails te checken. "Wat wel heer en meester blijft bij jongeren is de sociaalnetwerksite Facebook", gaat D'hanens verder. "Ze gebruiken het om met hun vrienden te chatten, om af te spreken, om berichten te sturen... Facebook was de eerste om alle communicatie te bundelen. Nu gaat alles via de Facebook messenger, zowel de chat als de privéberichten. Dat was slim gezien."

Bel me niet

Nochtans zijn er kapers op de kust. Whatsapp bijvoorbeeld, maar ook SnapChat of Voxer (zie kader). "Bij jongeren zijn die apps in opmars", legt D'hanens uit. "Ze experimenteren er graag mee. Al blijft Facebook hun belangrijkste communicatiekanaal. Daar zit hun hele netwerk gebundeld. Twitter gebruiken ze vooral om hun idolen te volgen. Zelf berichten de wereld uitsturen, doen ze een pak minder."

In tegenstelling tot Nederland, waar jongeren hoofdzakelijk mobiel verkeer gebruiken om te communiceren, gaat de evolutie hier iets minder snel. D'hanens: "Sms'en blijft populair bij Vlaamse tieners, vooral uit budgettaire overwegingen. Een smartphone of een data-abonnement blijft hier relatief duur. Jongeren kiezen waar voor hun geld. Met 15 euro per maand is het goedkoper om te sms'en."

Bellen daarentegen kan bij de jongste generatie op weinig animo rekenen. "Zomaar iemand bellen is bij hen vaak uit den boze", zeg de media-expert. "Ze nemen niet op of sturen even later een sms 'Waarom heb je gebeld?'. Door te bellen dring je te agressief binnen in hun leefwereld. Wil je bellen, dan vraag je eerst permissie via sms. Zo hoort het."

Apps in opmars

1. Snapchat

Een applicatie waarmee je foto's, berichten en video's verstuurt die na enkele seconden worden vernietigd. Handig voor wie in een opwelling naakte plaatjes van zichzelf naar vrienden stuurt, vervelend voor wie via het kanaal pestboodschappen krijgt. Experts waarschuwen ondertussen dat het systeem niet helemaal waterdicht is en dat er pedofielen zijn die achterpoortjes hebben gevonden om gewist materiaal toch te recupereren. Via Snapchat worden dagelijks zo'n 50 miljoen foto's verstuurd.

2. Voxer

Een soort walkietalkie waarmee je korte stukjes tekst of foto's kunt delen. Net zoals bij WhatsApp bouw je een vriendenlijst op. Met een knop onderaan een gesprek kun je ter plekke iets inspreken en doorsturen naar vrienden. Die kunnen dat geluidsbestand nagenoeg meteen afspelen. Minder geschikt voor intieme babbels, maar ideaal om wat onnozel te doen met vrienden. De audiobestanden zijn relatief klein in formaat, waardoor het niet al te veel mobiele data gebruikt.

3. Line

Een Japanse app waarmee je kunt bellen, chatten, audioberichten sturen, sms'en en videoconferenties houden. Na de release in 2011 wist het binnen de kortste keren 100 miljoen gebruikers te overtuigen. Een aantal dat in amper zes maanden tijd verdubbelde. Line heeft een stickershop, waarin je virtuele stickers kunt downloaden en doorsturen. Gebruikers kunnen die stickers ook als cadeau naar een vriend zenden. Verder nog: de Line Brush, een app waarmee je tekeningen en foto's kunt bewerken.