Direct naar artikelinhoud

Vlaamse regering plant batterij extra maatregelen voor klimaat

Het Vlaamse klimaatbeleid voldoet niet en daarom lanceren de bevoegde ministers extra voorstellen, zoals een sloopfonds voor energievretende oude gebouwen en de inperking van industriële koeling met F-gassen. 'Te vaag en te weinig doeltreffend', meent Bond Beter Leefmilieu.

Uit een prognose van het VITO (Vlaams Instituut voor Technologisch Onderzoek) bleek recent dat Vlaanderen met zijn geplande beleid tegen 2020 zo'n 0,3 procent meer broeikasgassen zal uitstoten. Dat terwijl Europa België verplicht om die uitstoot tegen 2020 met 15 procent te doen zakken. Vlaams minister van Leefmilieu Joke Schauvliege, die ten laatste eind dit jaar het Vlaamse klimaatplan voor 2013-2020 moet indienen, heeft daarom aan haar collega's bevoegd voor energie en wonen, transport en landbouw gevraagd extra voorstellen op tafel te leggen.

Minister van Energie en Wonen Freya Van den Bossche (sp.a) meldt dat zij met de industrie alvast nieuwe energiebeleidsovereenkomsten heeft gesloten. In 2002 sloot Vlaanderen al een eerste energieovereenkomst met de zeer energie-intensieve bedrijven, een jaar later met de iets minder energie-intensieve bedrijven. Nu wordt, na onderhandelingen met de sector, een derde luik van kracht.

Een bedrijf kan met de overheid een akkoord sluiten in ruil voor fiscale en andere tegemoetkomingen zoals verlaagde accijnzen en verminderde bijdragen voor elektriciteit en aardgas. Bedrijven moeten dan hun processen laten doorlichten, een energieplan opstellen en groene maatregelen met een bepaalde terugverdientijd uitvoeren. Dat kan gaan van een fabriekshal isoleren tot grondstoffen dichterbij kopen. De eerdere convenanten zorgden jaarlijks al voor 2 procent meer energie-efficiëntie en Van den Bossche verwacht de komende jaren dan ook een gelijkaardige vooruitgang.

Naast de beslissing over de energieconvenanten hebben de verschillende kabinetten mogelijke maatregelen geopperd die eventueel in het klimaatplan van Schauvliege zullen prijken. Wat wonen betreft stelt Van den Bossche voor de 2,7 procent gebouwen die zoveel energie vreten dat ze niet meer te renoveren zijn, af te breken via een sloopfonds. Dat kan dan de aanvankelijke investering terugverdienen met ecologische nieuwbouw. Ook opnieuw premies voor hoogrendementsketels in bestaande woningen, een maatregel die is afgevoerd, moet volgens de minister opnieuw ingang krijgen.

Vanuit Schauvlieges eigen kabinet komen de voorstellen om de superkrachtige broeikasgassen, F-gassen en lachgas in te perken en milieuvriendelijke koeling te stimuleren. F-gassen zijn tot 23.000 keer schadelijker voor de atmosfeer dan CO2. Ze zitten in koelingssystemen zoals de airco in de auto of de grote koelkasten in de supermarkt.

Mobiliteitsminister Hilde Crevits (CD&V) somde dan weer een batterij maatregelen op die moeten leiden tot een milieuvriendelijker voertuigenpark, zoals duurzame brandstoffen voor De Lijn en een proefproject met elektrisch aangedreven bussen. Meer carpoolen, telewerken, fietspaden en de kilometerheffing moeten de verkeersgroei helpen beheersen. Tegen 2020 moet minstens 40 procent van de woon-werkverplaatsingen te voet of per fiets, en via het openbaar vervoer.

Klimaatexpert Mathias Bienstman van de Bond Beter Leefmilieu valt niet achterover van de voorstellen. "Anderhalve maand voor de start van de nieuwe periode 2013-2020 weet Vlaanderen nog niet hoe en met welke maatregelen het aan zijn Europese engagement zal voldoen. Hier en daar is er een goed idee, maar het hele plaatje klopt nog niet: de door Europa opgelegde reductiedoelstelling zal met deze maatregelen niet gehaald worden. Wat vooral opvalt is dat voor transport en landbouw nauwelijks nieuwe, doeltreffende maatregelen zijn voorgesteld. In die sectoren is bestaand beleid herkauwd of kwamen er voorstellen met een zeer beperkt of onduidelijk effect. Binnen twee maanden moet het Vlaamse klimaatplan er liggen maar het zal veel daadkrachtiger en ambitieuzer moeten zijn dan wat nu is voorgesteld, willen we de voorspelling van het VITO echt ombuigen."