Direct naar artikelinhoud

Sp.a en ABVV botsen over stakingsrecht

Het zit er bovenarms op tussen de socialistische partij sp.a en de vakbond ABVV. De discussie over het stakingsrecht ligt aan de basis van de schermutseling.

"Geniaal hoor, het opvrijen van de publieke opinie door de trouwe partner te verstoten en te verguizen. Je moet het maar durven! Zo je tanden laten zien, tjonge tjonge." Dat Chris Reniers, algemeen secretaris van ACOD, 'not amused' is met het sp.a-voorstel om wilde stakingen aan banden te leggen is een understatement. Vlijmscherp reageerde ze op het wetsvoorstel dat de Kamerleden Karin Temmerman en David Geerts willen indienen.

"Niet het stakingsrecht zelf willen we aan banden leggen, maar we willen evenmin dat het recht op openbaar vervoer zomaar vergooid wordt", zegt David Geerts. "En ja, ik begrijp dat de mensen van de vakbond hier niet mee opgezet zijn."

Niet mee opgezet is een eufemisme. Reniers, de topvrouw van de openbare diensten binnen de socialistische bond, is razend. "Het is verwonderlijk dat de sp.a nu met dit voorstel afkomt. De staking van vandaag en de acties van de afgelopen maanden waren immers geen wilde stakingen. De volgende keer dat een spoorman of -vrouw - of wat dat betreft elk personeelslid van een openbare dienst - het slachtoffer wordt van een geval van agressie en zwaar toegetakeld wordt, kan de sp.a de pluim op haar hoed steken: de bijkomende munitie om dan de spontane stakingen en de stakers te bestraffen werd geleverd door de sp.a."

Rudy De Leeuw, voorzitter van het ABVV, staat "200 procent" achter Reniers. "Het stakingsrecht is een recht van werknemers, niet van vakbonden. Dat individueel recht is vandaag gebruikt."

Geerts zegt dat hij goed beseft dat de timing van het voorstel als opportunistisch kan beschouwd worden. "Het was voor ons zaak om te vermijden dat de staking van vandaag opnieuw zou leiden tot een discussie over de minimale dienstverlening. Door ons wetsvoorstel op te werpen als alternatief willen we het debat verruimen." Daar zijn de sp.a- Kamerleden niet helemaal in geslaagd.

Zowel de N-VA als MR en Open Vld grepen de Europese stakingsdag immers aan om op te roepen snel werk te maken van een minimumdienstverlening bij het spoor. "Het is duidelijk dat de regering toch geen initiatief zal nemen", zei Bert Maertens van N-VA. Minister van Overheidsbedrijven Paul Magnette (PS) zei echter dat het standpunt van de federale regering niet is veranderd en dat een minimumdienstverlening dus niet onmiddellijk haalbaar is.

Het wetsvoorstel dat Temmerman en Geerts willen indienen is gebaseerd op een protocolakkoord tussen de spoorbonden en de NMBS-directie uit 2008. Destijds nog afgedwongen door Inge Vervotte (CD&V). Dat voorziet in een verplichte, voorafgaande overlegprocedure en duidelijke regels. Concreet zou wie de regels niet respecteert en dus tot een wilde staking overgaat, onwettig afwezig zijn. En daar staan in het arbeidsrecht strenge sancties op. De vakbonden zouden wilde stakingen achteraf ook niet meer kunnen erkennen.

Jef Van den Bergh, Kamerlid van CD&V, ziet ook meer heil in het wettelijk maken van het protocol dan een zoveelste rondje draaien over de minimumdienst. "Dat toch niet haalbaar is. Wie vaak gebruik maakt van het spoor weet dat."

David Geerts: "Door ons wetsvoorstel staat het vast dat de vakbondsleiding op de hoogte is en de actie ondersteunt. Alle vormen van overleg kunnen bovendien uitgeput worden om de staking te vermijden. De NMBS heeft ten slotte de kans om de reiziger optimaal te informeren, als het toch nog tot een staking komt. Ons voorstel vergroot de legitimiteit van de vakbond, daar ben ik echt van overtuigd." Nu nog het ABVV overtuigen.