Direct naar artikelinhoud

Na de crisis: naar een betere economie

Nee, we hoeven ons geen zorgen te maken om de gevolgen van de financieel-economische crisis. Alles wordt anders en beter. De crisis zal ons leven ten goede veranderen, voorspelt trendwatcher Fons Van Dyck van het bureau think.BBDO in De kracht van wit.

Nadat de door bonussen gedreven bankier de hele wereldeconomie op de rand van de afgrond heeft gebracht, is nu de tijd van de duurzame manager aangebroken. De excessen behoren tot het verleden, voortaan zal het bedrijfsleven “in harmonie leven met zijn omgeving”.Ondanks de pletwals van de globalisering, maken lokaal verankerde merken opgang. En ondanks de schaalvergroting in de voedingsindustrie, grijpt de consument almaar vaker naar fair trade en biologische producten, toont Van Dyck aan met cijfermateriaal.Meer dan ooit zijn we met elkaar verbonden, dankzij sociale netwerken als Facebook. De consument wordt ook almaar mondiger en mobieler en wordt zo een sturende kracht binnen grote bedrijven. En in de auto-industrie mogen we ons opmaken voor een groene golf. Vaarwel vuile olie, de toekomst is aan de elektrische wagen, voorspelt Van Dyck. Alle trends wijzen op een evolutie naar zuiverheid en authenticiteit, wat zich kristalliseert in de symboolkleur wit. Dat is volgens Van Dyck ook niet toevallig de kleur van de elektronicakaskrakers iPod en Wii. De trendwatcher is ervan overtuigd: we beleven een “scharniermoment in de financiële en economische wereld”.Wellicht laat Van Dyck zich iets te veel meeslepen door zijn eigen optimistische kijk op de wereld. De eerste signalen op Wall Street wijzen helemaal niet op een opkomst van herboren, gelouterde bankiers, maar veeleer op een terugkeer naar de oude bonuscultuur. Ja, bio en fair trade laten mooie groeicijfers zien in de supermarkt, maar hun marktaandelen blijven al bij al beperkt. En zo mondig en mobiel is de Belgische consument ook weer niet. Zelfs al hebben de grote banken zich zwaar verbrand met rommelhypotheken, hun klanten hebben hen daarvoor niet afgestraft. Ze zijn vrijwel allemaal gewoon blijven zitten.Het pad naar een wereld van “synergie en symbiose” (dixit Van Dyck) zal dus waarschijnlijk niet zo rechtlijnig lopen als de trendwatcher laat uitschijnen. Maar zijn analyse schetst wel een beeld van hoe de economie van de toekomst er mogelijk uit kan zien.Meer nog dan een analyse van de crisis, is De kracht van wit een poging om de tijdsgeest te vatten. Van Dyck maakt daarvoor een originele synthese van macro-economische bespiegelingen en micro-economisch marktonderzoek, van deductie en intuïtie. Het boek is op de eerste plaats bestemd voor marketeers en managers. De ingevoegde casestudies van zakenmodellen - van Schoenen Torfs tot Westmalle Trappist - zijn hapklaar om op een marketingcongres te presenteren. Maar De kracht van wit biedt verrassende inzichten voor elke lezer die de vinger aan de pols wil houden van onze economie.