Direct naar artikelinhoud

Personeel Brussels Airlines levert in: 'De citroen is nu helemaal uitgeperst'

Brussels Airlines bespaart meer dan 100 miljoen euro, onder andere door het personeel de komende twee jaar voor hetzelfde loon 15 procent méér te laten werken. Afvloeiingen zijn niet voorzien in het reddingsplan.

"Er heerst een dubbel gevoel bij de werknemers", zegt Thierry Vuchelen van het liberale ACLVB. "Enerzijds is men tevreden. Door de recente berichten over de Europese luchtvaart zag de toekomst er niet rooskleurig uit, maar er vallen geen ontslagen. Anderzijds zijn er veel vragen over de productiviteitsverhoging. Hoe zal dat in de praktijk verlopen? We zullen goed in de gaten houden of dat leefbaar is. We hebben de limieten van de flexibilisering ondertussen wel bereikt."

De piloten van Brussels Airlines zullen volgend jaar 15 procent minder vliegen en dus ook 15 procent minder verdienen. De overige personeelsleden moeten meer en flexibeler werken. "We hebben gekozen voor volledige werkzekerheid. Het personeel levert in om het bedrijf op lange termijn te redden. Dat was de voorwaarde van Lufhansa om 100 miljoen euro te investeren. Maar men kan ons geen inspanningen blijven vragen", stelt Paul Buekenhout van de christelijke bediendenbond LBC-NVK. "Het waren harde onderhandelingen. De citroen is nu helemaal uitgeperst, meer kan echt niet."

"In de Europese luchtvaartsector zijn er de voorbije vijf weken 24.000 ontslagen gevallen - en de teller loopt. Wij dragen daar niet toe bij", zegt Geert Sciot, woordvoerder van Brussels Airlines. "Voor de groei die we willen realiseren, zullen we al onze mensen nodig hebben. Dit is dus geen Sabenascenario."

Groeien wil Brussels Airlines doen door in te zetten op langeafstandsvluchten. "Sinds juni vliegen we op luchthaven JFK in New York en na anderhalve maand waren we al marktleider", zegt Sciot. "In 2013 introduceren we een nieuwe bestemming en ook die zal trans-Atlantisch zijn."

"Door alleen op Afrika te vliegen zal het niet lukken", monkelt voorzitter Etienne Davignon. "We mikken op een zo goed mogelijke combinatie van de korte, middellange en lange afstand. Met dit plan is de toekomst verzekerd, zonder afvloeiingen, maar België is geen oase. Er zijn veel externe factoren waar wij geen vat op hebben."

Belangrijkste doorn in het oog blijft Ryanair, dat Brussels Airlines vanuit Charleroi de duivel aandoet. "Het is een bizarre situatie. Onze concurrenten zijn buitenlandse luchtvaartmaatschappijen die de sociale lasten in hun thuisland betalen, terwijl hun personeel hier werkt", stipt Davignon aan. Daarbij zijn de Belgische loonkosten de hoogste van de Europese luchtvaartsector. "Wij vragen geen geld, wel dat de overheid maatregelen neemt tegen die discriminatie. Principieel heeft de regering zich daar al akkoord mee verklaard, nu moet ze beslissen."

Volgende week bespreekt de ministerraad een voorstel om de Belgische luchvaart te ondersteunen. Het gaat om een bedrag van 30 miljoen euro - meer mag niet, want dan gaat Europa steigeren.