Direct naar artikelinhoud

Assepoester, de tamelijk grote hetze

Nee, zijn Assepoester, het tamelijk ware verhaal wordt geen parodie op een musical. Dit keer is regisseur Stany Crets 'bloody serious'. En strijdbaar, na de subsidierel die uitbrak rond zijn nieuwste productie voor Geert Allaerts Musical van Vlaanderen.

Het zou een doldwaze revue worden met Debby en Nancy in de rol van de boze stiefzussen. Het draaide anders uit. Toen Stany Crets, die eerder The Rocky Horror Show, Spamalot en The Producers bewerkte, begon te schrijven aan zijn musicalversie van Assepoester was er opeens die aha erlebnis. "Ik ontdekte dat wat ik wilde vertellen, overschaduwd zou worden als ik er een gimmick met twee tv-figuren van zou maken", vertelt hij. "Ik stelde me de vraag: 'Wat wil ik zien?' en moest aan mezelf toegeven dat dat een andere voorstelling was dan wat ik oorspronkelijk in gedachten had. Ik wilde een voorstelling die betovert, begeestert en verrast. Ik wilde er ook mijn visie op sprookjes in kwijt. Daarom voer ik een cynische reporter op als verteller. Zijn boodschap is dat sprookjes geen rozengeur en maneschijn zijn, maar pure horror."

Het is de meest drastische ingreep van Crets. Assepoester, het tamelijk ware verhaal, dat in première gaat in december, lijkt vooral een volbloed musical te gaan worden, compleet met romantisch duet, pompeuze baljurken en veel 'klassiek' musicalvolk als Ann Van den Broeck, die de stiefmoeder vertolkt, Laurenz Hoorelbeeke als meneer het prinske en Charlotte Campion, een 21-jarige studente musical aan het Conservatorium van Brussel, in de hoofdrol. Crets: "Ik ga nog steeds met het oorspronkelijke materiaal aan de haal, maar dit is geen Rocky Horror Show of Spamalot. Dit is geen parodie. Het is bloody serious."

Clichématig

De leden van de beoordelingscommissie muziektheater kon hij niet overtuigen, toch niet op artistiek vlak. Hun advies was vernietigend. Ze stelden ze zich grote vragen bij de noodzaak tot deze bewerking. "De noodzaak? Dat is flauwe truut", reageert Crets. "Wat is dan wel de noodzaak om voor de zoveelste keer Hamlet of MacBeth te spelen? Voor mij kan dat perfect, maar ik wil wel op hetzelfde niveau beoordeeld worden."

De commissie bestempelde de musical ook als "weinig interessant en eerder clichématig". Crets: "Ik vraag me af waarop ze zich baseren. Ze hebben de tekst niet eens gelezen." "Als meneer Crets ons die tekst niet bezorgt, dan kunnen we ons advies enkel laten afhangen van het dossier, dat wel enkele voorbeeldscènes bevatte", kaatst Alex Mallems, voorzitter van de commissie, de bal terug.

De commissie weigerde structurele subsidies toe te kennen, waarop Musical van Vlaanderen projectsubsidies aanvroeg. De vzw kreeg uiteindelijk 850.000 euro, ruim een kwart van de totale projectenpot. Dat daarop kritiek kwam van de 'kleintjes' die daardoor naast subsidie visten, begrijpt Crets wel, maar het is volgens hem alleen maar het gevolg van "de fundamentele fout Musical van Vlaanderen geen structurele subsidies toe te kennen". "Of het negatieve advies voor een gezelschap onterecht was, kan nooit bewezen worden. Omgekeerd echter zijn er bewijzen zat van positieve beoordelingen die achteraf absoluut niet te verantwoorden vielen."

"Laat dit een aanzet zijn om het debat te openen", reageert actrice Ann Van den Broeck, die al meer dan tien jaar meedraait in de musicalwereld. "Nu de bom toch gebarsten is, moet het Vlaamse musicallandschap herbekeken en herwaardeerd worden. Subsidies zijn nodig, wil je kwaliteit leveren en geen producties met bordkartonnen decors. Zonder overheidssteun kan de musical in Vlaanderen niet overleven. Ik hoop dat het stormloopt voor onze musical en we de criticasters lik op stuk geven. Misschien wordt onze Assepoester dan wel een keerpunt."