Direct naar artikelinhoud

May the force be with J.J. Abrams

In Star Trek Into Darkness gooit regisseur J.J. Abrams een aantal heilige elementen uit de serie overboord. Binnenkort waagt Abrams zich aan Star Wars Episode VII. Moeten fans van Luke Skywalker en co. zich zorgen beginnen maken?

'Ik ben nooit echt fan geweest van Star Trek. Het was altijd iets te filosofisch voor mij", zei Jeffrey Jacob Abrams onlangs nog bij Jon Stewart in The Daily Show. Toch werd Abrams, die bij het grote publiek vooral bekend is van de serie Lost, gekozen om de wereld van Spock en Captain Kirk een tweede leven te geven. Eerst met Star Trek (2009), nu met Star Trek Into Darkness.

En binnenkort waagt hij zich aan die andere megareeks, Star Wars, voor Episode VII. Daarmee heeft Abrams de twee grootste sciencefictionfranchises ter wereld onder zijn vleugels, wat vrij geschift is omdat hij niet alleen miljoenen fans moet overtuigen, maar die fans ook traditioneel tot twee onverzoenlijke kampen behoren.

Trekkies klagen

Star Trek Into Darkness doet het niet slecht in de Amerikaanse box office en toch krijgt Abrams bakken kritiek. Te veel gaten in de plot. Zo veel banale referenties naar de Star Trek-serie van weleer dat zelfs de overtuigde Trekkies het er een beetje over vinden. En vooral: te weinig filosofisch.

De legendarische Wil Wheaton, die meespeelde in Star Trek - The Next Generation en nu af en toe eens komt piepen in The Big Bang Theory, kan zijn ontgoocheling niet onder stoelen of banken steken: "Het hele idee achter Star Trek is dat het filosofisch is. Abrams kan dat blijkbaar niet smaken. Maar filosofie zit in het DNA van Star Trek, en wie dat niet respecteert is de regisseursstoel niet waardig." Dat ze Star Trek niet hebben gegeven aan een regisseur die met hart en ziel van de serie houdt, zal nog jaren voer zijn voor Trekkies-klaagsessies in het Klingon.

Was Star Trek voor Abrams dan een opstapje naar het 'echte werk', namelijk de nieuwe Star Wars die in 2015 in de zalen zou moeten verschijnen? Nee. Want Star Trek Into Darkness is geen slechte film. Abrams brengt een visueel spektakel. En, zoals de Amerikaanse cultuursite Salon.com opmerkt, welke gewone cinemaganger kan het iets schelen dat de ruimteschepen buitenproportioneel groot zijn en dat er ineens nieuwe rassen aliens rondlopen in het Star Trek- universum? Die nieuwe wereld, wordt juist gesmaakt door mensen die niet fanatiek met Star Trek bezig zijn. Fantastische graphics, adembenemende actiescènes en een vrij voorspelbaar plot om te concurreren met die andere instant actieclassic: Iron Man 3. Into Darknesshaalde alleen al in het openingsweekend 70 miljoen dollar binnen. Abrams weet perfect hoe je een massapubliek overtuigt.

Fan van 'Star Wars'

Geld, en de honger naar een blockbuster kan de reden zijn waarom de Star Wars-bonzen Abrams aanstellen als curator voor hun nalatenschap. Nochtans is de kans klein dat Abrams voor Star Wars hetzelfde plotloze pad opgaat. Hoewel het niet zo vriendelijk klinkt tegenover de fans van Yoda en Darth Vader, is het voor hem veel makkelijker om Star Wars te maken dan Star Trek. Qua verhaal kan hij met een propere lei beginnen en hij hoeft zich niet te houden aan filosofische regeltjes en details waar Trekkies wel sterk over waken.

Hij kan inspelen op de nostalgie van duizenden Star Wars-fans die een terugkeer van Harrison Ford als Han Solo en Carrie Fisher als Princess Leia wel zouden kunnen smaken. Volgens de geruchtenmolen zijn gesprekken met Ford en Fisher voor een terugkeer naar the galaxy far far away trouwens al aan de gang.

Ga er ook maar vanuit dat de nieuwe Star Wars visueel een prachtstuk wordt, op Abrams leest geschoeid. De Amerikaanse technologiewebsite Wired liet onlangs weten dat hij voor Episode VII beroep doet op Industrial Light and Magic, het special effect-bedrijf van George Lucas dat bij elke nieuwe Star Wars-episode de grenzen verlegt qua visualisatie.

Ten slotte is Abrams zelf een grote fan van Star Wars, waardoor de kans groot is dat hij succesvol de lichtsabel van George Lucas overneemt omdat hij de reeks door en door kent. Zolang Abrams niet de Lost-toer opgaat met zijn verhaallijnen, zitten de fans van de grootste sciencefictionreeks aller tijden dus safe.

J.J. Abrams in vijf wapenfeiten

1998: Abrams schrijft Armageddon, de sciencefictionrampenfilm. Box office: 550 miljoen dollar

2001-2006:Alias, een tv-serie over een CIA-agente en hersenspinsel van Abrams, draait 5 seizoenen mee in Amerika en krijgt een Emmy

2004-2010: Abrams schrijft, regisseert en produceert mee de immens populaire tv-serie Lost, over een groep mensen die na een vliegtuigcrash op een onbewoond eiland belandt. De serie wordt overladen met awards

2006: Abrams schrijft, regisseert en producet Mission Impossible 3, de actiereeks met Tom Cruise. Box office: bijna 400 miljoen dollar

2009: De eerste Star Trek-film, geregisseerd en geproducet door Abrams. Box office: bijna 400 miljoen dollar