Direct naar artikelinhoud

De ergste olierampen langs de Europese kusten

14 december 2002: De

, die onder Noorse vlag vaart, wordt in het Kanaal geramd door de Kariba. De bijna drieduizend auto’s die de Tricolor verscheepte, zinken naar de zeebodem. Na een paar dagen blijkt dat het schip ook olie lekt. Ook tijdens de berging van het wrak komt er nog olie vrij.

19 november 2002: Voor de kust van Spanje is de tanker

in twee stukken gebroken en gezonken. Het schip vervoert 77.000 ton olie. Ten minste 11.000 ton komt in de Atlantische Oceaan terecht. De olieramp zorgde ervoor dat honderden kilometers kustlijn werden besmeurd, honderdduizenden vogels om het leven kwamen en duizenden vissers technisch werkloos werden.

13 december 1999: Frankrijk beleeft zijn ergste olieramp in twintig jaar. Voor de zuidkust van Bretagne vergaat de

, die 37.000 ton zware stookolie aan boord heeft. De tanker breekt in tweeën, waardoor in eerste instantie ongeveer 10.000 ton olie vrijkomt, die twee weken later de Bretonse kust over een afstand van 400 kilometer vervuilt. Begin 2007 bevindt zich nog steeds 11.000 ton zware stookolie in de twee delen van het wrak.

15 februari 1996: De Liberiaanse tanker

slaat lek en zinkt voor de kust van Zuid-Wales. 147.000 ton ruwe olie ontsnapt en vervuilt onder meer de eilanden Skomer en Skokholm met hun zeldzame vogelpopulaties.

5 januari 1993: De tanker

loopt tijdens een storm op de klippen van de Schotse Shetlandeilanden. Op bijna twee weken tijd loopt 85.000 ton olie in zee. Zalmkwekerijen op zee zagen zich verplicht om miljoenen vissen te vernietigen. Pas na zes jaar raakte het mariene leven weer stilaan in evenwicht.

3 december 1992: De

breekt voor Spaanse kust in tweeën als hij de haven van La Coruña wil binnenvaren. 72.000 ton olie overspoelt 200 kilometer Galicische kust.

16 maart 1978: De mammoettanker

loopt op drie mijl voor de Bretoense kust aan grond. Het schip breekt en laat meer dan 200.000 ton ruwe olie in zee lopen. Het ongeluk gaat de geschiedenis in als een van de ergste milieurampen ooit.

12 mei 1976: Op de plaats waar de Aegean Sea zes jaar later vergaat, lijdt de Urquiola schipbreuk. Het schip verliest maar liefst 108.000 ton olie terwijl het met averij weer de zee opvaart, en daar ontploft.