Direct naar artikelinhoud

Nokia zet vlaggenschip Lumia in de uitverkoop

De Lumia 900 moest het vlaggenschip worden van de worstelende gsm-fabrikant Nokia. Maar door de haperende verkoop besliste het bedrijf om de prijs te halveren in de VS.

Nauwelijks drie maanden geleden stelde Nokia de Lumia 900 voor als het nieuwe topproduct van de groep. Het bedrijf wilde met het toestel eindelijk een belangrijke hap van de smartphonemarkt, die wordt gedomineerd door Apple en Samsung, inpalmen. Maar de poging van de Finnen is uitgedraaid op een complete mislukking.

Volgens onderzoeksbureau Nielsen heeft Nokia slechts 1,2 procent marktaandeel in de grootste economie ter wereld, de Verenigde Staten. Daarom probeert het nu om als prijsbreker alsnog wat marktaandeel te veroveren.

Het bedrijf halveert de prijs van zijn vlaggenschip van 99 dollar tot 49,99 dollar. In die prijs zit wel een netwerkovereenkomst van twee jaar. Een wanhoops-poging, menen analisten.

Nokia zelf ontkent die bewering. "Dit is een normale strategie in de levenscyclus van de meeste telefoons", zei een woordvoerder aan The Wall Street Journal. "We willen onze belangrijke smartphone ook toegankelijk maken voor een breed publiek." Alleen was Nokia met de prijs van 99 dollar al een prijsbreker op de smartphonemarkt, wat de redenering iets moeilijk te verteren maakt.

Nokia heeft de tegenvallende verkoop van de Lumia overigens deels aan zichzelf te wijten. Het bedrijf liet onlangs weten dat de telefoon geen upgrade krijgt naar Windows Phone 8, het binnenkort te verschijnen nieuwe besturingssysteem van Microsoft.

Dat maakt de Lumia, die overigens wel goede recensies kreeg, minder aantrekkelijk. Welke smartphonegebruiker zit er immers te wachten op een binnenkort verouderd toestel?

Het Lumia-debacle is een nieuwe tegenslag voor Nokia, dat al langer kampt met moeilijkheden. Het bedrijf kondigde vorige maand nog een grondige herstructurering aan, waarbij wereldwijd 10.000 banen sneuvelden.