Direct naar artikelinhoud

GM buigt zich weer over Opel

Er zijn twee gegadigden voor Opel: de toeleverancier Magna, die de voorkeur van de Duitsers geniet, en RHJ International, een holding met zetel in België. De voorbije weken dook nog een derde optie op, met name dat GM Opel in eigen handen zou houden.

Voor de derde keer in evenveel weken komt de raad van bestuur van GM bijeen om zich te beraden over de verkoop van Opel. Detroit lijkt steeds meer geneigd om zijn Europese dochter in eigen handen te houden. Redenen heeft het concern genoeg.Wat begon als een gerucht dat in Duitsland op hoongelach werd onthaald, is ondertussen een steeds geloofwaardiger scenario geworden. GM maakt ernstig werk van een herintegratie van zijn Europese dochter. De kans dat de raad van bestuur van GM dan ook al vandaag of morgen de knoop doorhakt over de verkoop van het Duitse merk, krimpt dan ook met de dag. Aangenomen wordt dat met elke dag uitstel de verkoop van Opel steeds minder waarschijnlijk wordt. Met het aantrekken van de automarkten in Europa en de VS krijgt het herrezen GM weer iets meer financiële armslag om een uiterst kostbare sanering bij Opel te bekostigen. De motieven om Opel in eigen huis te houden, zijn talrijk. In de allereerste plaats is dat de schaalgrootte. GM is nu nog het op een na grootste autoconcern ter wereld en kan daardoor profiteren van grote schaalvoordelen. De Europese markt, waar GM vorig jaar nog altijd ruim 2 miljoen auto’s verkocht, is daarin onontbeerlijk. Een autoconcern kan zijn mondiale ambities opbergen als het geen stevige voet aan de grond heeft in Europa als derde afzetmarkt na de VS en China.Voorts werd GM de afgelopen jaren vaak verweten dat het niet genoeg werk maakte van de integratie van de wereldwijde activiteiten. Sterker nog, het zou een van de belangrijkste redenen zijn van de ondergang van het concern. GM heeft zich die kritiek aangetrokken en heeft wereldwijde strategieën opgesteld voor dure ontwikkelingsprogramma’s. Zo zullen bijna alle zakensedans van GM in Europa, Noord-Amerika en wellicht ook Azië gebouwd zijn op basis van het Epsilonplatform, dat in het Opelhoofdkwartier in Rüsselsheim ontwikkeld is. Ook het Deltaplatform, waarop de nieuwe Opel Astra wordt gebouwd, zal in de rest van de GM-wereld worden gebruikt.Bij de verkoop van Opel is het eigendom van die peperdure platformtechnologie een van de belangrijkste struikelblokken. Magna wil rechtstreeks toegang tot die technologie en wil daar niet al te veel voor betalen.Zonder dat GM die dure technische ontwikkelingen over een zo groot mogelijk aantal auto’s kan verspreiden, staat het hele bedrijfsconcept van het Amerikaanse autoconcern op de tocht. Zonder Opel verliest GM niet alleen zijn stevige positie in Europa, maar vallen er ook gaten in de modellengamma’s in de rest van de wereld.Dat is iets waar de nieuwe voorzitter van GM, Ed Whitacre, beduidend meer oog voor heeft dan gedelegeerd bestuurder Fritz Henderson, die zich vooral op de Amerikaanse markt wilde concentreren.Opel bevindt zich ondertussen in een aanzienlijk minder deplorabele toestand dan een jaar geleden. De meeste Opelfabrieken draaien dankzij de slooppremie weer op volle toeren. Het succes van de maatregelen wordt nog versterkt door de populariteit van Opels nieuwe zakensedan, de Isignia.Ook de nieuwe versie van de Opel Astra is in eerste instantie zeer gunstig onthaald. Het opgefriste stadsautootje Corsa, dat samen met de Astra goed is voor 60 procent van alle Opelverkopen, doet het ook al beter dan verwacht. Dat maakt dat Opel ondertussen niet meer de verliezen maakt die vorig jaar nog werden geboekt.Daarom is GM op bedeltocht langs de diverse Europese overheden. Het concern wil van de Britse, Poolse en Spaanse regeringen geld om de broodnodige sanering in de capaciteit bij Opel door te voeren. Door in Londen, Warschau en Madrid langs te gaan houdt GM de handen vrij om zonder last of ruggespraak een eigen sanering door te voeren in zijn Duitse vestigingen. Iets waartoe Magna niet in staat zal zijn.