Direct naar artikelinhoud

Winst Ryanair blijft maar stijgen

Michael O'Leary blijft scoren met Ryanair. De Ierse budgetluchtvaartmaatschappij heeft meer winst geboekt dan verwacht en het aandeel is tot recordhoogte gestegen.

Het vliegmodel van de Ier Michael O'Leary, die nu al bijna twee decennia aan het hoofd staat van Ryanair, heeft nog niet afgedaan. Integendeel. De Ierse lagekostenmaatschappij boekte vorig boekjaar, dat eindigde op 31 maart, 13 procent meer winst dan het jaar voordien. Analisten rekenden op 560 miljoen euro winst na belastingen (exclusief eenmalige posten), maar de grootste lagekostenmaatschappij van Europa klokte af op 569 miljoen euro. Ook de omzet steeg met 13 procent tot 4,3 miljard euro.

Ryanair vervoerde in dat boekjaar 79,3 miljoen passagiers, 5 procent meer dan het jaar voordien. En dat bij een hogere bezettingsgraad. Er werden 217 nieuwe routes geopend. Ryanair vliegt nu met 305 vliegtuigen op meer dan 1.600 bestemmingen. Er kwamen hubs bij in Nederland, Polen, Kroatië, Griekenland en Marokko.

O'Leary verwacht wel dat de winstgroei de volgende twaalf maanden fors zal dalen als gevolg van de zwakke Europese vraag - de Europese consument houdt nog altijd de vinger op de knip, zelfs bij Ryanair - en de hoge brandstof- en Eurocontrolkosten. Toch mikt de Ryanair-topman voor het lopende boekjaar erop minstens 570 miljoen, en als het even kan 600 miljoen euro winst te realiseren en circa 3 procent meer passagiers te vervoeren. Concretere prognoses wil Ryanair niet geven door 'de beperkte visibiliteit voor de tweede helft van het jaar'.

Ryanair bestelde in maart 175 nieuwe Boeings 737-800. De eerste toestellen zouden volgend jaar worden geleverd. Er is een vervolgorder van 100 toestellen gepland, wellicht 737 Max-modellen. Dat zou het totale investeringsbedrag op circa 16 miljard euro brengen.

Volgens O'Leary liggen de boekingen voor de nieuwe routes en luchthavens deze zomer boven verwachtingen. Het is de bedoeling deze winter minder vliegtuigen aan de grond te houden.

Vorige week gaf O'Leary aan dat hij waarschijnlijk nog vijf jaar aanblijft als topman. Hij wil Ryanair nog meer 'incontournable' maken in Europa.

Aandeel piekt

Financieel directeur Howard Millar zei gisteren aan het persbureau Bloomberg dat hij 'enorme opportuniteiten ziet in Europa'. Grote klassieke maatschappij zoals Air France-KLM, Lufthansa en British Airways stelden de jongste tijd systematisch hun korteafstandsstrategie bij omdat ze verlies boeken op de korte vluchten. Volgens O'Leary maken ze weinig kans op succes. Voor Ryanair is dat een ideale gelegenheid om zijn netwerk uit te breiden.

Het aandeel van Ryanair piekte gisteren tot een record van meer dan 6,70 euro. Het aandeel noteert ondertussen al 50 procent hoger dan begin dit jaar.