© BART DEWAELE

STANDPUNT. Fiets lost files én ziekteverzuim op

Als we niet wakker schieten, dreigen we over twintig jaar met nostalgie terug te kijken op de relatief kleine files in en rond Antwerpen in 2019. Dat is geen flauw grapje, het is bittere ernst. De Belgische automobilist staat, na die van het Verenigd Koninkrijk, van alle lidstaten van de Europese Unie het langst in de file. Maar volgens het Planbureau zal de gemiddelde snelheid op de Antwerpse assen tegen 2040 nog eens met 13% dalen ten opzichte van 2015. Dat komt omdat er steeds meer goederen worden vervoerd. Antwerpen is de logistieke draaischijf van Vlaanderen, en de files zullen hier dus het meest toenemen.

Christof Willocx

Nochtans is het niet zo moeilijk om dat onheil te voorkomen. Volgens Mobiel Vlaanderen, de Vlaamse overheidswebsite die cijfers over mobiliteit publiceert, woont de gemiddelde Belg op 19 kilometer van zijn werk. Die afstand is voor veel mensen makkelijk te overbruggen met de elektrische fiets. Dankzij het pas in werking getreden mobiliteitsbudget kunnen werkgevers hun werknemers even makkelijk een elektrische fiets geven als een salariswagen. Dat zit dus goed.

Er is nu nog een mentaliteitswijziging nodig bij de werkgevers, die niet meer automatisch naar de salariswagen mogen grijpen om hun werknemers aan zich te binden. In de Deense hoofdstad Kopenhagen is het bijvoorbeeld de normaalste zaak van de wereld dat bedrijfsleiders in pak en das op de fiets kruipen om naar het werk of naar afspraken te rijden. In Vlaanderen zijn er nog te weinig rolmodellen voor.

Nochtans heeft de Deense overheid uitgerekend dat fietsende inwoners 1,1 miljoen dagen per jaar minder ziek zijn dan hun collega’s die met een ander vervoersmiddel naar het werk gaan. Wie vaak fietst, heeft minder kans op overgewicht en spoelt de dagelijkse portie stress door met een gezonde dosis buitenlucht.

Het grote verschil tussen Denemarken en Vlaanderen is dat de fietsinfrastructuur bij ons nog niet goed genoeg is. Zelfs in het centrum van Zwijndrecht, de enige gemeente in Vlaanderen met een burgemeester van de partij Groen, moeten de fietsers zich in een smalle straat door het drukke tweerichtingsverkeer van auto’s wurmen. De geschilderde fietsstroken zijn er niet afgescheiden van de rijweg. In Kopenhagen is zo’n situatie ondenkbaar.

Gelukkig beloven zowat alle partijen in hun verkiezingsprogramma dat ze de fietsinfrastructuur fors willen verbeteren. Dat inzicht komt beter laat dan nooit. Betere fietswegen leiden niet alleen tot een vlottere mobiliteit, maar ook tot lagere uitgaven voor de gezondheidszorg.

Aangeboden door onze partners

Hoofdpunten

Aangeboden door onze partners

Keuze van de Redactie

MEER OVER