Direct naar artikelinhoud

Weekend moet het weekblad redden

P-magazine verschijnt vanaf volgende week op vrijdag. Omdat mensen in het weekend meer tijd hebben om te lezen en om de dikke weekendkranten voor te zijn. Andere weekbladen denken er zelfs niet aan hetzelfde te doen.

Dikke weekendkranten met eigen magazines, steeds minder krantenkiosken die ook nog eens minder volk lokken omdat er minder gerookt wordt en meer online Lotto gespeeld, het immense aanbod op internet dat beslag legt op de kostbare tijd van de lezer,... Weekbladen hebben het al een tijdje erg moeilijk en zagen hun verkoop de voorbije jaren kelderen.

Bij P-magazine, dat zijn verkoop op vijf jaar tijd zag zakken van 56.000 stuks naar iets minder dan 33.000, neemt men de vlucht vooruit. Vandaag ligt het weekblad voor de allerlaatste keer op dinsdag in de winkel. Volgende week moeten de trouwe lezers tot vrijdag 6 juni wachten om hun P-magazine te lezen en te bekijken.

Op buikgevoel

Een beslissing die op buikgevoel genomen is, legt hoofdredacteur Jeroen Denaeghel uit. "Lange tijd werd gedacht dat mensen hun magazines wel digitaal zouden lezen, maar dat klopt niet. Tijdschriften worden niet gelezen op de iPad. Tijdens de week zitten de mensen op Facebook, alleen in het weekend hebben ze nog voldoende tijd om te lezen."

En dus verschuift het weekblad, inclusief nieuwe voetbalbijlage, naar het einde van de week. Dat het zo de weekendkranten een dagje eerder af is speelt mee, geeft Denaeghel toe. "Op zaterdag ligt nu DS Weekblad op mijn ontbijttafel. Dat moet eigenlijk P-magazine zijn." Maar belangrijker is dat P-magazine daardoor ook actueler kan zijn. Tot nu werd het laatste artikel al op vrijdag ingetikt om pas vier dagen later in de winkel te liggen. Voortaan moeten artikels pas op woensdag ingeleverd worden. "Zo kunnen we veel korter op de bal spelen. Als op zaterdag Miss België verkozen wordt, kunnen we die al in de volgende P hebben."

De zet van P-magazine lijkt op het eerste gezicht de logica zelve, en dus ook slim. Maar is een nieuwe publicatiedag ook een oplossing voor de dieperliggende problemen van de tijdschriften? Nee, denken andere hoofdredacteurs. "We moeten naar alles kijken en aan alles denken, zeker in deze barre tijden", zegt Humo-opperhoofd Danny Ilegems. "Kranten worden weekbladen, misschien moeten weekbladen dan ook iets anders worden." Maar Humo niet meer op dinsdag laten verschijnen is niet aan de orde, voegt Ilegems er meteen aan toe. "We hebben ondertussen verwerkt dat kranten weekbladen geworden zijn. Het is een slecht idee om je eigen strategie te organiseren in functie van anderen."

Ook bij andere bladen ligt het verhuisscenario niet op tafel. "Daar zijn we niet bezig", zegt Jörgen Oosterwaal van Knack. "Bovendien zitten we in een andere situatie dan P-magazine omdat we op papier groeien."

Frivole bui

Bij Story is het evenmin aan de orde, geeft Frederik De Swaef aan. Het blad verhuisde enkele jaren geleden van woensdag naar dinsdag, en dat zal niet snel veranderen. "En zeker niet zolang Dag Allemaal ook op dinsdag in de winkels ligt." De Swaef betwijfelt ook of mensen op weekdagen geen tijd meer hebben om een weekblad te lezen. "We verkopen nog altijd het meeste exemplaren op dinsdag en de mensen wachten heus niet tot het weekend om Story te lezen. Ze willen ons nieuws op dinsdag lezen."

Daar spelen ook gewoontes een belangrijke rol, merkt Danny Ilegems op. "Een hoog percentage van onze lezers koopt Humo op dinsdag. Dat is een gewoonte voor hen. Naar een andere dag verhuizen doe je dus best niet in een frivole bui. Het is niet slim om de gewoontes van mensen zomaar om te gooien."

Al openen de digitale platformen wel mogelijkheden. Volgende week bijvoorbeeld krijgt de Humo-lezer een compleet vernieuwde tableteditie die meer is dan zomaar een pdf'je. "Die tableteditie hoeft in principe niet te wachten op de papieren Humo, al is het niet de bedoeling om in een week twee Humo's uit te geven. Maar het geeft je wel meer vrijheid om niet voor eeuwig en altijd aan dinsdag vastgeklonken te zitten."