Direct naar artikelinhoud

Kanye heeft gouden schoen in handen

De nieuwste sportschoenen van 'Kanye West voor Adidas' gaan vandaag in verkoop. In de hoop een exclusief paar te bemachtigen, sloegen tal van sneakerfreaks hun tenten op. Sneakers, Kanye West en Adidas, het blijkt een gouden combinatie. De Yeezy's zijn een hype.

Ondanks hun indrukwekkende naam zien de Yeezy 350 Boost Pirate Black-sneakers er vooral uit als een kruising tussen waterschoenen en pantoffels - erg comfortabel, dat wel. Eerder ontwierp de Amerikaanse rapper/producer/ondernemer/modeontwerper al een hoge en een lagere, grijze, variant van de ietwat bizarre sneakers. Die schoenen, gemaakt door Adidas Originals, kwamen in de rekken in een beperkte oplage van 9.000 stuks, voor de prijs van 350 dollar. Vijf dagen kamperen ten spijt (en met achteraf tot 10.000 dollar oplopende prijzen op eBay) konden veel sneaker- en Kanye-fans toen geen paar bemachtigen.

"Everybody who wants to get Yeezy's will get Yeezy's", suste de immer barmhartige West zijn gedupeerde fans. Hij beloofde dat meer sneakers zouden volgen en, mits genoeg geduld, uiteindelijk iedereen die dat wilde de voeten in zijn creaties zou kunnen steken. Die nieuwe sportschoenen zijn er nu, maar of de zanger van 'Gold Digger' zijn democratische belofte zal kunnen waarmaken, is nog maar de vraag.

In België bieden slechts zeven winkels de nieuwe schoenen aan. Met 200 euro is het prijskaartje weliswaar milder, maar in enkele zaken kwam er per maat slechts één paar schoenen binnen. Net zoals bij de lancering van de eerste Yeezy's, hebben verschillende sneakerfreaks ruim op voorhand postgevat aan de Antwerpse schoenenwinkel Monar. Een twintigtal kampeerders, sommigen zelfs uit Parijs, bewaakten gisteren geduldig hun plekje op de felbegeerde Yeezy-lijst, vertelt Samuel van schoenenwinkel Monar. Hij onderscheidt twee soorten kampeerders: "De echte verzamelaars en zij die winst willen slaan uit het doorverkopen van de felbegeerde sneakers. Maar de sfeer is hier erg gemoedelijk; de meeste mensen kennen elkaar al uit het sneakermilieu. Dit is de beste reclame die je als winkel kunt krijgen."

Toch heeft niet iedereen zin in kampeerpret. Zo organiseert de Antwerpse Avenue Store liever een onlineloterij, een zogenaamde raffle, waarbij fans kunnen reageren op een Facebook- en Instagram-post in de hoop uitverkoren te worden.

Als een van de meest polariserende personen uit de hedendaagse popcultuur weet Kanye als geen ander hoe een hype te creëren en in stand te houden. Naast rapper en zelfverklaard stijlicoon is de man van Kim Kardashian ondertussen ook een succesvol modeontwerper. Hij ontwierp eerder al een kledinglijn voor het Franse A.P.C. En schoenen voor onder andere Louis Vuitton, Nike en nu dus Adidas.

De Duitse sportkledingfabrikant zou naar verluidt tien miljoen dollar op tafel hebben gelegd om de rapper van hun grootste concurrent, Nike, af te snoepen. Adidas doet dan ook al enige tijd zijn uiterste best om Nike voorbij te steken en het meest modieuze sport- en lifestylemerk ter wereld te worden. En met succes: naast de goed verkopende Adidas-lijnen van ontwerpers als Stella McCartney en Yohji Yamamoto zette de Duitse gigant ook al occasionele samenwerkingen op met onder anderen Raf Simons, Rick Owens en Jeremy Scott.

Globale obsessie

Maar nog los van het feit dat met Kanye West en Adidas Originals twee goudhaantjes de handen in elkaar slaan, is er ook nog de overweldigende populariteit van het product zelf: de sportschoen, die al lang zijn praktische naam inruilde voor het hippere 'sneaker'.

"Een globale obsessie", noemde The Guardian de schoen die vandaag iedereen - jong, oud, arm, rijk, hipster of niet - draagt.

De sneaker staat voor een zeker wijdverbreid nonchalant modebewustzijn, nu steeds minder mensen nog in opgeblonken lederen schoenen naar het werk trekken. De schoen is hierdoor symbool geworden van een nieuwe manier van zakendoen, denk maar aan de New Balance-sneakers van Steve Jobs en de Adidas-badsloefen waarin Marck Zuckerberg graag op belangrijke presentaties verschijnt.

Afgelopen jaar was de wereldwijde sneakermarkt al meer dan 55 miljard dollar waard, berichtte De Tijd onlangs. Zijn we binnenkort met zijn allen sneakermoe of is de markt nog lang niet verzadigd? "Nu ook ketens zoals Torfs en Brantano massaal sneakers aanbieden, weet je dat het niet al te lang meer kan duren voor de algemene sneakertrend voorbij is. Echte trendsetters zijn al een tijdje op zoek naar iets anders, dat zie je nu met het succes van die Kanye West-sneakers. Zonder twijfel brengt de toekomst nog veel zulke exclusieve collector's items", gelooft Gino Van Ossel, retail- en marketingkenner aan de Vlerick Business School.