Direct naar artikelinhoud

Denktank van Antwerp doet emotionele oproep

'Slapende honden, word wakker!', onder die titel verscheen op zaterdag een emotionele oproep aan alle Antwerpsupporters. De boodschap was duidelijk, wie er achter zat iets minder. Al bleek Carl Geeraerts, de commercieel manager van Antwerp, er verdacht veel van te weten.

Brussel

Van onze medewerker

Hilde Van Malderen

De rust is nog steeds niet teruggekeerd bij Royal Football Club Antwerp. Het bestuur twijfelt over een mogelijke trainerswissel. De supporters morren en de pers speculeert over hoe het nu verder moet. Om die negatieve spiraal een halt toe te roepen verscheen er zaterdag in de twee Antwerpse kranten, Gazet van Antwerpen en De Nieuwe Gazet, een open brief aan alle Antwerpsupporters en -sympathisanten. De brief trekt van leer tegen een mogelijke fusie en tegen de negatieve berichtgeving over de club. De 'echte' Antwerpsupporter wordt opgeroepen zijn hart te laten spreken en terug te keren naar de Bosuil.

De schrijvers van de open brief hullen zich in een waas van geheimzinnigheid. Ze ondertekenden de brief met Red Alert, een stuurgroep binnen de 'Great Old'. Wie of wat achter die 'stuurgroep' schuil gaat, is niet meteen duidelijk. Bij de supportersclubs weten ze alvast van niets. De overkoepelende supportersfederatie hield de lippen liever op elkaar, maar verwees tussen de regels toch naar het clubbestuur. De secretaris van de club, Paul Bistiaux, liet gisteren weten geen vragen te beantwoorden op zondag. Commercieel manager Carl Geeraerts wou wel spreken.

"De advertentie is een gezamenlijk initiatief van een aantal mensen uit de bedrijfswereld. Ze zijn niet onmiddellijk bij de club betrokken maar hebben er wel een nauw contact mee". Dat het bestuur er zelf mee te maken heeft, wou hij aanvankelijk niet gezegd hebben: "Het initiatief komt van buiten de club, van mensen die het goed menen met Antwerp. Het gaat hier vooral om mensen met een sterk Antwerpgevoel. Er zitten gewone supporters bij, maar ook grote Antwerpse firma's zoals BASF. Maar zonder goedkeuring van het bestuur zou de advertentie niet verschenen zijn. Laat ons zeggen dat het een gezamenlijk initiatief is". Geeraerts wikt zijn woorden. Uiteindelijk blijkt de rol van de club toch groter dan hij eerst wil toegeven. Of moeten we zeggen zijn eigen rol? "Het is de club die de advertentie betaalt. Of liever, de club heeft de advertentie besteld", verbetert hij vlug, "maar het is niet omdat je iets bestelt dat je het ook betaalt". Wie dan het idee van de advertentie gelanceerd heeft? "iemand die naar mij is toegekomen". Geeraerts nam dan verder het initiatief in handen en leidde de 'actie' in goede banen. "Met onze denktank, die bijna wekelijks samenkomt, hebben we naar een geschikte tekst gezocht".

Geeraerts hoopt dat met de open brief alle speculaties rond een mogelijke fusie onderdrukt zijn, want die zitten hem hoog. Maar hij wil in de eerste plaats dat de Antwerpenaars hun 'rood-witte hart laten spreken'. Afwachten of de emotionele oproep ook de spelers kan beroeren.

Carl Geeraerts: 'Het initiatief gaat uit van mensen met een sterk Antwerpgevoel'