Direct naar artikelinhoud

Sabena-curator belooft ex-personeel volgend jaar geld

De liquidatie van Sabena is een monnikenwerk en de rekeningen zijn nog lang niet gemaakt. Toch belooft curator Van Buggenhout de Sabéniens wat geld. 'En meer dan Swissair aan zijn personeel kan geven', knipoogt hij.

Zaventem

Eigen berichtgeving

Geert Sciot

'Kom binnen", zegt Christian Van Buggenhout. Hij heeft in een modern zaaltje in het desolate Sabena House aan een lange tafel plaatsgenomen en eet in snel tempo een vliegtuigmaaltijd op. "Ik koop bij het cateringbedrijf dat we konden overlaten aan Lufthansa-dochter Skychefs regelmatig een vliegtuigmaaltijd", verontschuldigt hij zich. "Sober maar efficiënt en zo laat ik die mensen nog iets verdienen. In deze zaal kwam het directiecomité van Sabena bijeen. Hier werden de hallucinante beslissingen genomen die mee aan de basis van het faillissement liggen. Of er fraude werd gepleegd zoals her en der werd beweerd? Ik heb daar nog geen bewijzen van gevonden. Wel heerste er een grote nonchalance in het bedrijf. Dat staat vast. Voorts was de structuur waarin Sabena verzeild was geraakt gedoemd om te mislukken. De maatschappij was in de praktijk bijna gefuseerd met Swissair maar behield wel zijn eigen raad van bestuur, een zeer ongezonde situatie. Zeker als je jarenlang alles doet om de fusie met die Zwitserse partner waar te maken en dan plots van die partner te horen krijgt dat het verhaal niet doorgaat."

Voor zakenadvocaat Van Buggenhout, die eerder ook al in de curatele van de Boel-werf zetelde en het zieltogende Real Software hielp overleven, is het faillissement van Sabena de grootste uitdaging van zijn carrière, zeg maar een once-in-a-lifetime experience. Van 's ochtends zeven tot 's avonds elf is hij in de weer. Op 1 november nam hij zijn eerste vakantieweekendje in twee jaar tijd. "Ik durf niet zeggen wanneer de liquidatie van Sabena afgerond zal zijn. Het zal in ieder geval nog jaren duren. Ik heb nu nog altijd honderd mensen werken die zich zuiver en alleen bezig houden met de afloop van het faillissement. De grootste uitdaging vandaag is de vereffening van de buitenlandse kantoren. Overal waar Sabena vloog, had het een vennootschap. Het is nu onze taak om al die bedrijfjes op te ruimen, de verkochte tickets terug te betalen, de vaste activa te verkopen, het personeel te ontslaan en de zaak vervolgens te sluiten. Een monnikenwerk. We komen met wetgevingen van tientallen en tientallen landen in contact. Neem nu Kinshasa. Het heeft ons weken gekost om de toestand van de vennootschap daar in kaart te brengen. Ik ben er zelf een week naartoe moeten gaan om te tellen en lezen."

De verkoop van enkele Sabena-activa heeft in totaal al meer dan 150 miljoen euro opgeleverd. Het gaat om onder meer chartermaatschappij Sobelair, het cateringbedrijf, het grondhandlingsbedrijf en dochtermaatschappij DAT, die intussen omgevormd is tot SN Brussels Airlines. "We hebben van de 10.000 jobs er ongeveer 5.000 kunnen vrijwaren", rekent Van Buggenhout uit. "Ik ben met dat cijfer best tevreden, zeker als je dat kunt realiseren in de economische sector die op 11 september de zwaarste klappen kreeg. Maar we zijn er nog niet. We moeten nog overnemers vinden voor de hotels, de vliegschool, de kerosineleverancier, het computerbedrijf en Sabena Technics. Daarnaast heb ik nog 2 Airbussen 321 in de hangars staan. Die machines zijn tientallen miljoenen euro waard en zijn amper twee jaar oud. Ik geraak ze echter aan de straatstenen niet kwijt want Sabena stopte er motoren in die niemand wil. Tot slot zullen we nog de verkoop van de inboedel en van het hoofdkwartier Sabena House moeten organiseren."

Hoe groot de put is die Sabena exact een jaar geleden bij het faillissement achterliet, is nog onbekend. "We hebben het passief nog altijd niet volledig in kaart kunnen brengen", zegt Van Buggenhout, "het actief trouwens ook niet. Maar je kunt ervan uitgaan dat er minstens 2,5 miljard euro aan schulden zijn."

Van Buggenhout maakt zich sterk dat de werknemers van Sabena geld zullen krijgen uit het faillissement. "Uiteraard zullen we nooit de volledige vorderingen van de mensen kunnen betalen", zegt hij. "Maar ik maak me sterk dat we toch een mooie geste zullen kunnen doen. Als je weet dat Swissair een dividend van 1 procent uitbetaalt, dan kan ik iedereen verzekeren dat het veel meer zal zijn voor de Sabéniens. Hoeveel? Dat is vandaag onmogelijk te zeggen."

De vakbonden zeggen dat het personeel ongeveer 20 procent van zijn schuldvorderingen zal krijgen. "Dat cijfer kan ik onmogelijk bevestigen", reageert de curator. "Mijn grootste bezorgdheid is momenteel de verkoop van het onderhoudsbedrijf Sabena Technics. Dat heeft na de zware herstructurering die we hebben doorgevoerd opnieuw een gevuld orderboekje en er is opnieuw een positieve kaspositie. Maar Sabena heeft het enkele jaren geleden via een vreemde lening totaal onterecht opgezadeld met een schuldenlast van 100 miljoen euro. Dat maakt Technics moeilijk verkoopbaar. Maar we zullen vechten, desnoods via de rechtbank. In dit dossier heb ik dikwijls mijn tanden moeten laten zien. Neem nu de verkoop van Sobelair. Vakbonden en personeel hebben die verkoop bijna onmogelijk gemaakt omdat ze hun eigen zin wilden doen en de realiteit weigerden in te zien. Stel je voor. Ze zagen moeder Sabena verdwijnen en nog gingen een tijdlang hun ogen niet open. Gelukkig is het goed afgelopen."

Nog overnemers gezocht voor onderhoudsdochter, vliegschool, hotels en computerbedrijf